Så jobbar Teslas fullt självkörande bil

Det var för en dryg månad sedan som Tesla berättade att alla deras bilar som tillverkas numera är utrustade med den hårdvara som krävs för att göra dem helt autonoma, så kallade Level 5-självkörande (det tvistas om det verkligen ska kallas Level 5 då det är mer Level 4-nivå på systemet).
Kort därefter släppte Tesla en film där vi fick följa med i en helt autonom Model X, körandes från någons hem till Tesla Motors huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien. Helt utan ingripande från föraren (som sitter i förarstolen av lagliga skäl).

Nu har Tesla släppt en motsvarande film igen, men denna gång av mer intressant karaktär. En annan sträcka körs, från ett ställe till slutdestinationen som återigen är elbilstillverkarens huvudkontor. Det intressanta med denna film är de tre extra filmrutorna till höger som visar vad bilens tre kameror ser och den information som de tar till sig med hjälp av bland annat sensorerna runt om på bilen. Alla möjliga sorters objekt noteras av kamerorna och markeras med ramar i olika färger, allt från andra fordon till fotgängare och till och med soptunnor.

Hela körningen är intressant att se på för bilen klarar det mesta galant, även ganska komplexa korsningar och vänstersvängar med en hel del trafik i. Bilen ser också ut att hålla sig på sin sida av vägen på ett föredömligt sätt.

Helt felfritt är inte systemet, vilket vi får se exempel på i filmen. Några gånger får vi se hur bilen plötsligt stannar till mitt på vägen, till exempel när den vid ett tillfälle registrerar två fotgängare vid sidan av vägen och vid ett annat tillfälle reagerar på parkerade bilar på andra sidan vägen efter en högersväng. Denna typ av felbeteende kommer att ha arbetats bort den dagen de fullt självkörande bilarna är redo att ta över all bilkörning, när det nu sker.

Tesla har alltså börjar implementera hårdvaran för full autonomi i sina bilar. Dock är grejerna inte redo att tas i bruk ännu. Mjukvaran saknas fortfarande och det återstår mycket testande (hoppas vi) innan den släpps. Dessutom hänger det inte bara på Tesla och företagets ingenjörer, även lagändringar och mycket annat måste vara på plats innan de självkörande bilarna kan bli en realitet.

Så jobbar Teslas fullt självkörande bil

Det var för en dryg månad sedan som Tesla berättade att alla deras bilar som tillverkas numera är utrustade med den hårdvara som krävs för att göra dem helt autonoma, så kallade Level 5-självkörande (det tvistas om det verkligen ska kallas Level 5 då det är mer Level 4-nivå på systemet).
Kort därefter släppte Tesla en film där vi fick följa med i en helt autonom Model X, körandes från någons hem till Tesla Motors huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien. Helt utan ingripande från föraren (som sitter i förarstolen av lagliga skäl).

Nu har Tesla släppt en motsvarande film igen, men denna gång av mer intressant karaktär. En annan sträcka körs, från ett ställe till slutdestinationen som återigen är elbilstillverkarens huvudkontor. Det intressanta med denna film är de tre extra filmrutorna till höger som visar vad bilens tre kameror ser och den information som de tar till sig med hjälp av bland annat sensorerna runt om på bilen. Alla möjliga sorters objekt noteras av kamerorna och markeras med ramar i olika färger, allt från andra fordon till fotgängare och till och med soptunnor.

Hela körningen är intressant att se på för bilen klarar det mesta galant, även ganska komplexa korsningar och vänstersvängar med en hel del trafik i. Bilen ser också ut att hålla sig på sin sida av vägen på ett föredömligt sätt.

Helt felfritt är inte systemet, vilket vi får se exempel på i filmen. Några gånger får vi se hur bilen plötsligt stannar till mitt på vägen, till exempel när den vid ett tillfälle registrerar två fotgängare vid sidan av vägen och vid ett annat tillfälle reagerar på parkerade bilar på andra sidan vägen efter en högersväng. Denna typ av felbeteende kommer att ha arbetats bort den dagen de fullt självkörande bilarna är redo att ta över all bilkörning, när det nu sker.

Tesla har alltså börjar implementera hårdvaran för full autonomi i sina bilar. Dock är grejerna inte redo att tas i bruk ännu. Mjukvaran saknas fortfarande och det återstår mycket testande (hoppas vi) innan den släpps. Dessutom hänger det inte bara på Tesla och företagets ingenjörer, även lagändringar och mycket annat måste vara på plats innan de självkörande bilarna kan bli en realitet.

Så jobbar Teslas fullt självkörande bil

Det var för en dryg månad sedan som Tesla berättade att alla deras bilar som tillverkas numera är utrustade med den hårdvara som krävs för att göra dem helt autonoma, så kallade Level 5-självkörande (det tvistas om det verkligen ska kallas Level 5 då det är mer Level 4-nivå på systemet).
Kort därefter släppte Tesla en film där vi fick följa med i en helt autonom Model X, körandes från någons hem till Tesla Motors huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien. Helt utan ingripande från föraren (som sitter i förarstolen av lagliga skäl).

Nu har Tesla släppt en motsvarande film igen, men denna gång av mer intressant karaktär. En annan sträcka körs, från ett ställe till slutdestinationen som återigen är elbilstillverkarens huvudkontor. Det intressanta med denna film är de tre extra filmrutorna till höger som visar vad bilens tre kameror ser och den information som de tar till sig med hjälp av bland annat sensorerna runt om på bilen. Alla möjliga sorters objekt noteras av kamerorna och markeras med ramar i olika färger, allt från andra fordon till fotgängare och till och med soptunnor.

Hela körningen är intressant att se på för bilen klarar det mesta galant, även ganska komplexa korsningar och vänstersvängar med en hel del trafik i. Bilen ser också ut att hålla sig på sin sida av vägen på ett föredömligt sätt.

Helt felfritt är inte systemet, vilket vi får se exempel på i filmen. Några gånger får vi se hur bilen plötsligt stannar till mitt på vägen, till exempel när den vid ett tillfälle registrerar två fotgängare vid sidan av vägen och vid ett annat tillfälle reagerar på parkerade bilar på andra sidan vägen efter en högersväng. Denna typ av felbeteende kommer att ha arbetats bort den dagen de fullt självkörande bilarna är redo att ta över all bilkörning, när det nu sker.

Tesla har alltså börjar implementera hårdvaran för full autonomi i sina bilar. Dock är grejerna inte redo att tas i bruk ännu. Mjukvaran saknas fortfarande och det återstår mycket testande (hoppas vi) innan den släpps. Dessutom hänger det inte bara på Tesla och företagets ingenjörer, även lagändringar och mycket annat måste vara på plats innan de självkörande bilarna kan bli en realitet.