Så lätt kraschar du en LaFerrari – om du har noll koll

LaFerrari

Motor: V12 på 6,3 liter och 800 hk. Elmotorer på sammanlagt 163 hk. Totalt 963 hk.

Prestanda: 0-100 km/h <3,0 s, 0-200 km/h <7,0 s, 0-300 km/h 15,0 s. Toppfart >350 km/h.

Produktion: 499 exemplar.

Pris: Cirka 11 miljoner kronor.

Vi kan inte hylla filmen ovan för att innehålla högkvalitativt bildmaterial, men vi ser ändå tydligt hur förra veckans LaFerrari-krasch i Ungerns huvudstad Budapest gick till.

LaFerrari-föraren hamnade i ytterfil bakom en långsam bil. Tålamodet tröt ganska omgående och en omkörning i mittfilen låg därmed nära tillhands. Men har man en supersportbil med 963 hästkrafter och, som vissa uppgifter pekar på, kalla däck (det var kallt i Budapest denna dag) är det inte speciellt vettigt att vara för tung på högerfoten. Framför allt är det inte behövligt, om man nu inte gör det för att stila (vilket ändå inte hör hemma i stadstrafiken).

Kraschad Ferrari LaFerrari höger framskärm

Aj, aj, aj…

Någon stilshow blev det inte, däremot en helt annan typ av show. LaFerrarin började jazza, föraren tappade kontrollen och bilen brakade in i några parkerade bilar. Skadorna blev ganska ordentliga och lär kosta ägaren en bra slant. Bilen, som finns i endast 499 exemplar, kostade trots allt cirka elva miljoner kronor i grundutförande när den lanserades.

Föraren var efter smällen snabbt ute för att plocka av de slovakiska registreringsskyltarna. Han ville väl inte skylta med vem som hade gjort bort sig.

Så lätt kraschar du en LaFerrari – om du har noll koll

LaFerrari

Motor: V12 på 6,3 liter och 800 hk. Elmotorer på sammanlagt 163 hk. Totalt 963 hk.

Prestanda: 0-100 km/h <3,0 s, 0-200 km/h <7,0 s, 0-300 km/h 15,0 s. Toppfart >350 km/h.

Produktion: 499 exemplar.

Pris: Cirka 11 miljoner kronor.

Vi kan inte hylla filmen ovan för att innehålla högkvalitativt bildmaterial, men vi ser ändå tydligt hur förra veckans LaFerrari-krasch i Ungerns huvudstad Budapest gick till.

LaFerrari-föraren hamnade i ytterfil bakom en långsam bil. Tålamodet tröt ganska omgående och en omkörning i mittfilen låg därmed nära tillhands. Men har man en supersportbil med 963 hästkrafter och, som vissa uppgifter pekar på, kalla däck (det var kallt i Budapest denna dag) är det inte speciellt vettigt att vara för tung på högerfoten. Framför allt är det inte behövligt, om man nu inte gör det för att stila (vilket ändå inte hör hemma i stadstrafiken).

Kraschad Ferrari LaFerrari höger framskärm

Aj, aj, aj…

Någon stilshow blev det inte, däremot en helt annan typ av show. LaFerrarin började jazza, föraren tappade kontrollen och bilen brakade in i några parkerade bilar. Skadorna blev ganska ordentliga och lär kosta ägaren en bra slant. Bilen, som finns i endast 499 exemplar, kostade trots allt cirka elva miljoner kronor i grundutförande när den lanserades.

Föraren var efter smällen snabbt ute för att plocka av de slovakiska registreringsskyltarna. Han ville väl inte skylta med vem som hade gjort bort sig.