Så ska Volkswagen ta sig vidare

Det råder inga tveksamheter kring att Volkswagen befinner sig i krisläge. Tidigare i veckan hade Volkswagens nytillträdda ledning ett möte där de fattade flera strategiska beslut inför framtiden.
Bland annat kommer de att kapa utvecklingsbudgeten med en miljard euro per år. Det kommer alltså bli färre nya modeller från VW de kommande åren och fokus kommer att läggas på framtidsprojekt så som elbilsutveckling.

För att försöka få oss att glömma dieselskandalen meddelar Volkswagen att nya Phaeton kommer att bli helt eldriven. Därmed bekräftas det att det faktiskt kommer att komma en andra generation av lyxbilen, något som inte förväntades. De ska även storsatsa på utveckling av en ny modulär plattform för rena elbilar, MEB, som kommer att komplettera den nuvarande MQB-plattformen. Den sistnämnda kommer att nyttjas till hybridbilar. MEB-plattformen ska kunna nyttjas av flera varumärken i Volkswagen-koncernen och för både personbilar och lätta lastbilar.
Enligt Volkswagens pressmeddelande utlovar de en räckvidd på mellan 250-500 kilometer för de nya elbilarna.

Men satsningen på elbilar innebär inte att de slopar dieselmotorerna. Framöver kommer Volkswagen endast att sälja dieselmotorer med SCR- och AdBlue-teknik i Europa och Nordamerika, något som ska implementeras så snart som möjligt. Frågan är dock hur Volkswagen tänker göra med dieseldrivna bilar på andra marknader.

– Vi ompositionerar vårt varumärke inför framtiden. Vi blir mer effektiva, vi ger våra produkter och våra kärnteknologier ett nytt fokus och vi skapar utrymme för våra framåtblickande teknologier genom att snabba på vårt effektiviseringsprogram, säger Volkswagens vd Herbert Diess.

Detta är den officiella planen för framtiden, undrar hur den inofficiella ser ut? Den senaste tiden har vi trots allt fått flera bevis på att Volkswagen inte alltid spelar med öppna kort.