Säljstart för nya Passat Alltrack och laddhybriden Passat GTE

Vanliga Volkswagen Passat (Sportscombi) i all ära, men en för många svenskar efterlängtad modellversion är Passat Alltrack som med högre markfrigång (27,5 millimeter extra) och lite robustare utseende får många att gå i spinn. Snart är det dags för modellen att i sin nya kostym (ny generation) äntra svensk mark för första gången. Lanseringen äger nämligen rum i höst men redan nu är Volkswagens orderböcker öppna för att ta emot beställningar.

– Passat Alltrack är utan tvekan ett koncept som passar svenskarnas behov och de förhållanden vi har här i Sverige. Vi ser verkligen fram emot att lansera Passat Alltrack senare under året, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Nya Volkswagen Passat Alltrack baseras på Sportscombi-versionen. Den erbjuds med tre olika motoralternativ – en TSI-bensinare på 220 hästkrafter samt två TDI-dieslar med antingen 190 eller 240 hästkrafter. Alla tre motorerna är Euro 6-certifierade för att följa det senaste EU-reglementet gällande utsläpp och avgaser. De är dessutom standardutrustade med 4Motion-fyrhjulsdrift, DSG-dubbelkopplingslåda (7-växlad till bensinaren och stora dieseln, 6-växlad till den mindre dieseln) och adaptiv farthållare med autobroms. Tillvalslistan är lika diger som till vanliga Passat.
Priserna börjar på 333 700 kronor vilket är under 7,5 basbelopp.

Här kan du läsa mer om nya Volkswagen Passat Alltrack.

Volkswagen-Passat-GTE-11

Laddhybriden Passat GTE i Sportcombi-utförande.

Laddhybriden Passat GTE
En annan modellversion som har säljstart parallellt med Passat Alltrack är Passat GTE, det vill säga laddhybridversionen som presenterades på Parissalongen i höstas. Till skillnad från Alltrack-versionen finns Passat GTE i både sedan- och Sportscombi-utförande.
Passat GTE är utrustad med en 1,4-liters TSI-bensinmotor som levererar 156 hästkrafter samt en elmotor som ger upp till 115 hästkrafter. Total sammanlagd effekt är 218 hästkrafter medan totalt vridmoment uppgår som mest till 400 newtonmeter (vid overboost).
Enligt NEDC-körcykeln nöjer sig Passat GTE med 0,16 liter bensin (och 1,22 kWh) per mil vid blandad körning vilket motsvarar 37 gram koldioxid per kilometer. Därmed är Passat GTE en så kallad supermiljöbil och enligt svenska regler innebär det en morot om 40 000 kronor som köparen får tillbaka av staten för att ha valt en miljömedveten bil.
Passat GTE kan även köras på enbart el i upp till fem mil tack vare ett litiumjonbatteripack med en lagringskapacitet om 9,9 kWh. Vid körning på el är toppfarten begränsad till 130 km/h (annars 225 km/).

Som standardtillbehör till Passat GTE finns en laddkabel för vanlig 230-voltsuttag. Ett helt urladdat batteripack tar då 4 timmar och 15 minuter att ladda fullt. Som tillbehör säljer Volkswagen en väggmonterad wallbox med högre effekt som sänker laddtiden till 2 timmar och 30 minuter.
Bland övrig standardutrustning finner vi bland annat LED-strålkastare, adaptiv farthållare med autobroms och mycket mer.
Priserna börjar på 409 900 kronor för sedanen och på 419 900 kronor för kombin. Då är inte supermiljöbilspremien om 40 000 kronor avdragen.

Här kan du läsa mer om Volkswagen Passat GTE.