Skandaldrabbade Takata kan komma att säljas

Den stora frågan på senare tid är om Takata, som tillverkar krockkuddar, säkerhetsbälten, bilbarnstolar och många andra bilrelaterade säkerhetsprodukter, kommer att överleva. Hittills har över 60 miljoner av deras livsfarliga krockkuddar återkallats och nyligen har amerikanska myndigheter initieras återkallelse av ytterligare 40 miljoner krockkuddar. Det pratas om att det i slutändan totalt kan röra sig om flera hundra miljoner krockkuddar. Återkallelserna plus eventuella stämningar och bötesbelopp spås kosta Takata flera miljarder dollar.
Ska det till knappt 60 procent familjeägda företaget, som 1933 grundades av Takezo Takada och nu styrs av hans barnbarn, klara av den tunga pressen?

Det senaste i historien om Takata-skandalen är att det nu förs inledande samtal om en eventuell försäljning av företaget. Inget har offentliggjorts men enligt den japanska tidningen Nikkei är det amerikanska investmentbolaget Kohlberg Kravis Roberts, KKR, intresserade av att köpa ut omkring 60 procent av företagets aktier för att därefter omstrukturera hela bolaget.
Varken Takata eller KKR vill kommentera uppgifterna.

Takata-skandalen med exploderande krockkuddar som sprider ”metallprojektiler” i bilars kupéutrymmen har hittills krävt 13 dödsoffer och över 100 skadade. Listan med alla drabbade bilmodeller hittar du här.