Skoda Kodiaq officiell – stark som en björn

Skoda Kodiaq är tjeckernas första rejäla suv (förlåt Yeti) och i dag har den haft världspremiär inför publik i Berlin. Teknikens Värld Marcus Nyberg är på plats för att beskåda det hela och han kommer inom kort att rapportera hem, både till webben och tidningen. Där får kommer du att få exklusiv information som du inte hittar någon annanstans.

Kodiaq är ingen bjässe på utsidan, även om det kanske ser så ut på bilderna. Med 469,7 centimeter på längden är den exempelvis 16 centimeter kortare än Superb Combi och drygt 25 centimeter kortare än Volvo XC90. På bredden mäter den 188,2 centimeter och på höjden 167,6 centimeter, alltså nästan 13 centimeter smalare och exakt tio centimeter lägre än XC90. Ändå är den, sett till lastvolymen, rymligare än både Superb och XC90. Mellan 720 och 2 065 liter (sistnämnda med fällt baksäte) ryms i Kodiaq vilket kan jämföras med Superbs 660-1 950 liter och med XC90:s 671-1 868 liter.
I jämförelse med en mer naturlig konkurrent, Kia Sorento, är Kodiaq ännu mer överlägsen i bagageutrymmet, trots att den är åtta centimeter kortare än koreanen. Sorento i femsitsutförande rymmer mellan 660 och 1 732 liter.

Skoda Kodiaq 2017

Även om formspråket känns igen är det ett helt eget utseende i fronten hos Kodiaq.

Axelavståndet på Skoda Kodiaq är 279,1 centimeter, det vill säga fem centimeter kortare än på dagens Superb. Det säger en hel del i och med att den, som ovan nämnt, är 16 centimeter kortare än den rymliga kombin. Överhängen fram och bak är därmed riktigt korta.
Skoda uppger att passagerarutrymmets längd är 179,3 centimeter medan bredden i axelhöjd fram är 152,7 centimeter och bak 151 centimeter. Takutrymmet är 102 centimeter fram och 101,4 centimeter bak vilket får anses vara normalt.
1 452 kilo väger Kodiaq, utan förare, i sitt lättaste utförande. Vikten kan inte sägas vara exceptionellt låg men inte heller hög då vikten har hållits nere med mycket lättviktsmaterial, inte minst den höga andel höghållfasthetsstål som finns i MQB-plattformen och andra konstruktionsdetaljer. Det borgar också för hög krocksäkerhet och fem stjärnor får vi förmoda att Skoda siktar på i Euro NCAP:s krocktest.

Tjeckernas nya suv erbjuds med en tredje sätesrad för att sju åkande ska få plats i bilen, men standard är ett femsitsutförande. Det bakre sätet är skjutbart i längsled hela 18 centimeter och baksätesryggarna kan individuellt vinklas för att utöka lastutrymmet bakom. Tyvärr är baksätesryggen fällbar endast enligt 60/40-modell, precis som hos Volvo V90. En liten miss kan man tycka.

Skoda Kodiaq 2017

Interiören sticker ut genom att skilja sig markant från övriga Skoda-modeller.

Interiören är i princip helt ny. Visst finns det drag från bland annat Superb, exempelvis knappar och vred på mittkonsolen, men instrumentbrädan liknar inte någon annan Skodas. Stora paneler med genomgående stående ventilationsutblås och en stor infotainmentskärm som är något högre placerad än i syskonbilarna. Känslan av robusthet och klass, vilket är nödvändigt i en suv som känns mer Range Rover än Volkswagen Tiguan (liveupplevelse av Teknikens Världs Erik Wedberg som redan har sett bilen), är mer påtaglig, framför allt om man jämför med Yeti.

Många nya tekniska finesser finns i Kodiaq, bland annat Tow Assist som hjälper dig att backa med släp (Trailer Assist heter det hos Volkswagen), Manoeuvre Assist som är en form av autobroms vid backning, 360-graders (180 grader fram och 180 grader bak skriver Skoda) helikoptervy vid manövrering av bilen i exempelvis trånga utrymmen eller jobbiga parkeringsfickor, döda vinkeln-varnare, filkörningsassistans som styr bilen i filen i upp till 65 km/h, adaptiv farthållare som håller konstant avstånd till fordonet framför (kan även gasa och bromsa bilen i låga farter om bilen har DSG-låda) och trötthetsvarnare som, om bilen har DSG-låda, kan stanna bilen helt om så behövs.

Andra finesser som kanske används mer på daglig basis är senaste versionen av Skoda Connect som är fullproppad med onlinefunktioner för nöje och för assistans. Till exempelvis finns Google Earth och Google Street View i navigationssystemet Columbus.
En ny Skoda Connect-applikation innehåller bland annat ett varningssystem som via mobiltelefonen uppmärksammar ägaren på att någon annan flyttar bilen på ett otillbörligt sätt, exempelvis för snabbt eller utanför ett specifikt område.

Skoda Kodiaq 2017

I denna ände känner vi igen en hel del från Superb Combi.

Självklart är infotainmentsystemet med SmartLink kompatibelt med MirrorLink, Android Auto samt Apple CarPlay, och mobiltelefonen behöver man inte vara rädd för att den ska dräneras på batterikraft, den kan nämligen laddas trådlöst.
Skärmen för infotainmentsystemet går att få i storlekarna 6,5 och 8,0 tum. Sistnämnda innehåller ett i-bilen-kommunikationssystem som gör att handsfreemikrofonen spelar in förarens röst och spelar upp den via högtalarna i baksätet för baksätespassagerarna. Vi får hoppas att det inte är ett tecken på att Kodiaq är bullrig.

Motorerna är fem till antalet, två TDI-dieslar och tre TSI-bensinare. Dieselmotorerna är på 2,0 liter och ger 150 hästkrafter och 340 newtonmeter respektive 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den svagare dieselmotorn förbrukar 0,50 liter per mil och släpper ut 131 gram per kilometer.
Bensinmotorerna består av två 1,4-litersmaskiner och en på 2,0 liter. Effektuttagen hos 1,4-litersmotorerna ligger på 125 och 150 hästkrafter där den minsta vill ha 0,60 liter per mil vilket motsvarar 140 gram koldioxid per kilometer. Den kraftigare 1,4-litersmotorn har cylinderavstängning för att spara på bensinen vid låg belastning. Största bensinalternativet, den på 2,0 liter, har 180 hästkrafter och 320 newtonmeter.

Skoda Kodiaq 2017

Skoda Kodiaq ser stor ut, men är ändå bara 4,7 meter lång. Trots det rymmer den mer bagage än i princip allt annat på fyra hjul (okej, en dumper lastar mer, men den har ju också fler hjul…).

Växellådsalternativen består av en sexväxlad manuell låda samt sex- respektive sjuväxlade DSG-dubbelkopplingslådor varav den med sju växlar är ny för Skoda och tillåter vridmoment på upp till 600 newtonmeter. Denna kraftfullare dubbelkopplingslåda är standard i de båda starkaste versionerna av diesel- respektive bensinmotorerna, då i kombination med fyrhjulsdrift. Framhjulsdrift finns till övriga modeller för den spekulant som inte behöver fullt lika hög grad av framkomlighet.

För fullständiga tekniska specifikationer rekommenderar vi dig att slå ett öga här.

Självklart kommer Kodiaq med isskrapa i tanklocket som Rapid och Octavia samt med paraply i dörren som Superb. För dig som nu undrade det.

Den som vill beskåda Skoda Kodiaq i verkligheten innan den når återförsäljarna bör boka en flygbiljett till Paris den 1 oktober. Där har den öppen premiär för vem som helst med inträdesbiljett till Mondial de l’Automobile årgång MMXVI.