Skoda Octavia får trecylindrig motor på en liter

Den gamla 105-hästarsmaskinen 1,2 TSI är ett minne blott i Skoda Octavia. Det är nya tider med downsizing i fokus och tjeckerna presenterar därför ett nytt motoralternativ vid namn 1,0 TSI. Den har en cylindervolym på 999 kubikcentimeter som mäktar med ett effektuttag på 115 hästkrafter och ett maximalt vridmoment om 200 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 2 000 och 3 500 r/min.
Skoda utlovar sofistikerad ljudbild och körprestanda som överträffar 1,2 TSI-motorn.

Octavia 1,0 TSI 115 finns både till halvkombi- och kombiversionen och kan kombineras med antingen en sexväxlad manuell låda eller en sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda. Toppfarten för halvkombin ligger på 202 km/h och accelerationstiden 0-100 km/h är 10,0 sekunder med DSG-låda och 9,9 sekunder med manuell låda. Octavia Combi med samma motor toppar 200 km/h medan accelerationssprinten tar 10,2 sekunder för en DSG-utrustad bil och 10,1 sekunder om man petar i växlarna manuellt.

Åtta procent lägre förbrukning har enlitersmaskinens inträde lett till. Halvkombiversionen drar 0,45 liter per mil oavsett växellåda och släpper ut 105 gram koldioxid per kilometer om det är DSG-låda och 103 gram om det är manuell låda. Kombiversionens motsvarande siffror är 0,46 liter per mil och 106 gram per kilometer med DSG-låda samt 0,45 liter och 105 gram med manuell låda.

Det nya motoralternativet finns redan i bilbyggarfunktionen på Skoda Sveriges hemsida. Där ser vi att halvkombiversionen kostar från 195 300 kronor med manuell låda och från 209 800 kronor med DSG-dubbelkopplingslåda. Motsvarande priser för kombin är 199 600 kronor samt 214 100 kronor.

Du kanske reagerar på att en så pass stor bil som Skoda Octavia får en liten enliters trecylindrig maskin under huven. Tänk dig då att exempelvis Ford Mondeo, som är större än Octavia, har just en enliters trepip, dock med tio fler hästkrafter än Skodan, det vill säga 125.

Nyhet för 2017: adaptivt chassi
För modellår 2017 erbjuder Skoda dessutom nyheten adaptivt chassi (DCC) på alla Octavia med 150 hästkrafter eller mer, inklusive dieselmodellerna och RS-besten. Med DCC kan man som förare välja mellan olika körlägen – komfort, normal och sport – för att på olika sätt vässa styrning och stötdämpning.

Skoda Octavia får trecylindrig motor på en liter

Den gamla 105-hästarsmaskinen 1,2 TSI är ett minne blott i Skoda Octavia. Det är nya tider med downsizing i fokus och tjeckerna presenterar därför ett nytt motoralternativ vid namn 1,0 TSI. Den har en cylindervolym på 999 kubikcentimeter som mäktar med ett effektuttag på 115 hästkrafter och ett maximalt vridmoment om 200 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 2 000 och 3 500 r/min.
Skoda utlovar sofistikerad ljudbild och körprestanda som överträffar 1,2 TSI-motorn.

Octavia 1,0 TSI 115 finns både till halvkombi- och kombiversionen och kan kombineras med antingen en sexväxlad manuell låda eller en sjuväxlad DSG-dubbelkopplingslåda. Toppfarten för halvkombin ligger på 202 km/h och accelerationstiden 0-100 km/h är 10,0 sekunder med DSG-låda och 9,9 sekunder med manuell låda. Octavia Combi med samma motor toppar 200 km/h medan accelerationssprinten tar 10,2 sekunder för en DSG-utrustad bil och 10,1 sekunder om man petar i växlarna manuellt.

Åtta procent lägre förbrukning har enlitersmaskinens inträde lett till. Halvkombiversionen drar 0,45 liter per mil oavsett växellåda och släpper ut 105 gram koldioxid per kilometer om det är DSG-låda och 103 gram om det är manuell låda. Kombiversionens motsvarande siffror är 0,46 liter per mil och 106 gram per kilometer med DSG-låda samt 0,45 liter och 105 gram med manuell låda.

Det nya motoralternativet finns redan i bilbyggarfunktionen på Skoda Sveriges hemsida. Där ser vi att halvkombiversionen kostar från 195 300 kronor med manuell låda och från 209 800 kronor med DSG-dubbelkopplingslåda. Motsvarande priser för kombin är 199 600 kronor samt 214 100 kronor.

Du kanske reagerar på att en så pass stor bil som Skoda Octavia får en liten enliters trecylindrig maskin under huven. Tänk dig då att exempelvis Ford Mondeo, som är större än Octavia, har just en enliters trepip, dock med tio fler hästkrafter än Skodan, det vill säga 125.

Nyhet för 2017: adaptivt chassi
För modellår 2017 erbjuder Skoda dessutom nyheten adaptivt chassi (DCC) på alla Octavia med 150 hästkrafter eller mer, inklusive dieselmodellerna och RS-besten. Med DCC kan man som förare välja mellan olika körlägen – komfort, normal och sport – för att på olika sätt vässa styrning och stötdämpning.