Statoil: Elbilarna hotar oljebolagen

Antalet elbilar på våra vägar ökar och inom bara ett par, tre år kommer flertalet av de stora biltillverkarna att ha minst en elbilsmodell i sitt program. Utvecklingen är positiv på flera sätt, inte minst miljömässigt sett (även om det tvistas om den biten), men för oljeindustrin är elbilarnas breda inträde början på en kommande dödsstöt.

Enligt Eldar Sætre, Statoils koncernchef, inleds oljeerans fall inom fem år.
– Från och med då kommer vi att se en krympande oljeindustri, sa han vid konferensen Oil & Money i London tidigare i veckan. Det rapporterar TT.

Eldar Sætre bygger sin slutsats på att transportsektorn i dag förbrukar 55 procent av världens olja och att elektrifieringen av bilar, mopeder, fartyg och så småningom helikoptrar och flygplan radikalt kommer att skära ned på oljebehovet.

Alla inom oljebranschen är dock inte lika övertygade om elbilarnas påverkan. Spencer Dale, chefsekonom på oljebolaget BP, ska för bara några veckor sedan ha sagt att oavsett hur starkt elbilarna går så kommer de inte att inverka på spelplanen de närmaste 20 åren.

I dagsläget rullar det över en miljon elbilar runt om i världen, 70 procent fler än vid utgången av 2014. En nyligen presenterad analys visar att år 2040 kommer en fjärdedel av alla bilar i världen att vara elektriska. Då syftas det på det totala bilbeståndet, inte bara nya bilar som säljs för stunden.

Statoil: Elbilarna hotar oljebolagen

Antalet elbilar på våra vägar ökar och inom bara ett par, tre år kommer flertalet av de stora biltillverkarna att ha minst en elbilsmodell i sitt program. Utvecklingen är positiv på flera sätt, inte minst miljömässigt sett (även om det tvistas om den biten), men för oljeindustrin är elbilarnas breda inträde början på en kommande dödsstöt.

Enligt Eldar Sætre, Statoils koncernchef, inleds oljeerans fall inom fem år.
– Från och med då kommer vi att se en krympande oljeindustri, sa han vid konferensen Oil & Money i London tidigare i veckan. Det rapporterar TT.

Eldar Sætre bygger sin slutsats på att transportsektorn i dag förbrukar 55 procent av världens olja och att elektrifieringen av bilar, mopeder, fartyg och så småningom helikoptrar och flygplan radikalt kommer att skära ned på oljebehovet.

Alla inom oljebranschen är dock inte lika övertygade om elbilarnas påverkan. Spencer Dale, chefsekonom på oljebolaget BP, ska för bara några veckor sedan ha sagt att oavsett hur starkt elbilarna går så kommer de inte att inverka på spelplanen de närmaste 20 åren.

I dagsläget rullar det över en miljon elbilar runt om i världen, 70 procent fler än vid utgången av 2014. En nyligen presenterad analys visar att år 2040 kommer en fjärdedel av alla bilar i världen att vara elektriska. Då syftas det på det totala bilbeståndet, inte bara nya bilar som säljs för stunden.

Statoil: Elbilarna hotar oljebolagen

Antalet elbilar på våra vägar ökar och inom bara ett par, tre år kommer flertalet av de stora biltillverkarna att ha minst en elbilsmodell i sitt program. Utvecklingen är positiv på flera sätt, inte minst miljömässigt sett (även om det tvistas om den biten), men för oljeindustrin är elbilarnas breda inträde början på en kommande dödsstöt.

Enligt Eldar Sætre, Statoils koncernchef, inleds oljeerans fall inom fem år.
– Från och med då kommer vi att se en krympande oljeindustri, sa han vid konferensen Oil & Money i London tidigare i veckan. Det rapporterar TT.

Eldar Sætre bygger sin slutsats på att transportsektorn i dag förbrukar 55 procent av världens olja och att elektrifieringen av bilar, mopeder, fartyg och så småningom helikoptrar och flygplan radikalt kommer att skära ned på oljebehovet.

Alla inom oljebranschen är dock inte lika övertygade om elbilarnas påverkan. Spencer Dale, chefsekonom på oljebolaget BP, ska för bara några veckor sedan ha sagt att oavsett hur starkt elbilarna går så kommer de inte att inverka på spelplanen de närmaste 20 åren.

I dagsläget rullar det över en miljon elbilar runt om i världen, 70 procent fler än vid utgången av 2014. En nyligen presenterad analys visar att år 2040 kommer en fjärdedel av alla bilar i världen att vara elektriska. Då syftas det på det totala bilbeståndet, inte bara nya bilar som säljs för stunden.