Subaru XV Concept officiell – en tjuvkik på nästa generation

För exakt fyra år sedan var det säljpremiär för XV, en Impreza med högre markfrigång och lite tuffa attribut som hör en mer oöm bil till. Modellen klev snabbt upp till tredjeplatsen över Subaru Sveriges mest sålda modeller. Under 2015 såldes 962 XV i vårt avlånga land, en tillbakagång med drygt fem procent jämfört med 2014.

Så sent som förra året presenterades XV i uppdaterat utförande inför modellår, så det är inte dags för avlösning ännu. Men det hindrar inte Subaru från att låta oss titta in i framtiden och vad den har att erbjuda i XV-väg. På bilsalongen i Genève, som öppnade för året tidigare i dag, visar den japanska biltillverkaren upp en konceptversion av nästa XV.

Subaru XV Concept 2016

Linjerna, som är framtagna för att skänka ”njutning och sinnesfrid”, andas tydligt Subaru, i alla fall sett till de senaste årens modeller och konceptbilar. Det är skarpare linjer och veck, och utseendet påminner en hel del om nya kombin Levorg, inte minst tack vare strålkastarnas utformning på konceptbilen. Dock är dessa en aning för mycket konceptaktiga och kommer att bli mer konventionella, som på Levorg, den dagen det är dags för produktion. Även bakljusen påminner om de som sitter på Levorg.
Sidoprofilen är förändrad. Huven är mer flack och kupéutrymmet är mer ”tillbakalutat”. Sidorutornas utformning är helt ny, framför allt i änden som allierar sig med C-stolpen.
Bakrutans utformning är däremot ganska lik hur det ser ut på dagens XV.

Den blågrå färg som Subaru har valt till sin konceptbil heter Glacier Khaki Silica och sägs höja kvalitetskänslan. För att liva upp det hela har man valt att applicera orange klickar i de nedre regionerna av fronten och bakänden, i fälgarna och på takrailsen.

Subaru XV Concept 2016

Vad för drivlina Subaru tänker sig i konceptbilen vet vi inte, men att den är utrustad med märkets världskända, symmetriska fyrhjulsdrift är i alla fall säkert.

XV Concept mäter 4,52 meter från för till akter vilket betyder att den är sju centimeter längre än dagens XV. Dessutom är den en hel del bredare men identiskt sett till höjden – 1,57 meter.
Axelavståndet är 2,67 meter, med andra ord 3,5 centimeter mer än i XV och två centimeter mer än i Levorg. Utrymmena bör alltså vara bättre än vad dagens XV erbjuder.

När vi kan få se nya XV vet vi inte, men räkna inte med nya generationen de närmaste två åren.