Blogg

Annons

Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen

2013-06-19 | Mikael Stjerna

En svensktillverkad fjäder till BMW X3 kostar tre gånger så mycket att köpa på Mekonomen i Sverige jämfört med vad en tysk reservdelsfirma tar. Prisskillnaden är inget undantag. Teknikens Värld sammanställning visar att svenska bilägare betalar dubbla priset för en mängd bildelar.

Fredrik Westerberg Thorell har nyligen bytt både bromsar och bakfjädrar på sin BMW X3 från 2008. Att en fem år gammal så kallad premiumbil som bara har gått 6 500 mil har fjädrar som brister är inte bra, men det var inte det som gjorde Fredrik Westerberg Thorell så upprörd att han fattade pennan och skrev ett brev till oss:
”Ska försöka fatta mig kort, inser nu att jag under alla åt blivit rejält lurad på bildelar i Sverige. Bytte nyligen bromsar runt om på min BMW X3 från 2008. Priset på materialet hos Mekonomen var 6 898 kronor komplett. Beställde i stället bromsskivor och klossar runt om från Tyskland för 2 500 kronor, med frakt. Delarna är tillverkade av Zimmermann som levererar original till BMW.”

När bromsarna byttes såg verkstaden att båda bakfjädrarna var av på bilen. Medveten om prisskillnaderna tog Fredrik Westerberg Thorell in priser både från svenska och tyska leverantörer.
”Kollade då vad Autoexperten skulle ha – 2 500 kronor för två fjädrar bak. Svensktillverkade av Lesjöfors. Mekonomen skulle ha 2 438 kronor för ett par fjädrar, och de var också från Lesjöfors. Priserna är samma som BMW tar för originalfjädrar, 2 650 kronor för ett par. Det slutade med att jag beställde på internet via ebay.de. Jag förstod så mycket som att det var bakfjädrar men inte så mycket mer då jag inte kan tyska. Hämtade ut paketet idag. Priset var 887 kronor för BÅDA fjädrarna, med frakt. Jag måste säga att jag blev minst sagt förvånad när jag öppnar försändelsen och ser att där ligger två Lesjöfors-fjädrar i svensk förpackning. Priset är således en tredjedel av det svenska – och sannolikt är det inte välgörenhet de pysslar med i Tyskland.”

Så långt Fredriks brev. Vi kontrollerar priserna och visst är det som Fredrik Thorell säger. Prisskillnaden är enorm. 43 euro kostar fjädern i Tyskland, alltså 370 kronor. Samma fjäder som säljs i Sverige av Mekonomen för 1 219 kronor.
Det handlar inte om någon kvalitetsskillnad. Lesjöfors Bruk i Värmland gör bara en kvalitet, och det är samma fjädrar som säljs både i Tyskland och Sverige.

En orsak till att den svenska fjädern från Lesjöfors borde vara billigare än originalfjädern är att den svenska fjädern inte har en avsmalnande gods. Det gör den billigare att tillverka.
– Gör man en avsmalnande fjäder blir risken för fjäderbrott större, speciellt när den har börjat rosta. Därför har vi valt att inte tunna ut godstjockleken. Vi menar att vår fjäder är hållbarare och har ungefär samma egenskaper, förklarar Per Lindahl, teknisk chef på Lesjöfors Automotive AB.
BMW anser dock inte att Lesjöfors-fjädern som Mekonomen säljer är av ”originalkvalitet”.
– Nej, eftersom den har en annan utformning är det uppenbart att den inte tillverkats efter våra specifikationer, säger Michael De Geer, informationschef på BMW Sverige.
BMW menar att en fjäder av jämntjockt stål har annorlunda egenskaper.
– Originalfjädern har successivt tunnare material mot infästningspunkterna, för att fjädringsegenskaperna ska vara progressiva, det vill säga vid liten infjädring är fjädern relativt mjuk för att vid större infjädring bli allt hårdare, säger Michael De Geer.

Fredrik westerberg Thorell upplever dock ingen skillnad i fjädringskomfort, och hoppas bara att den håller bättre än BMW:s originalfjäder.
Det som verkligen chockade honom var prisskillnaden mellan svenska priser och priserna i Tyskland.
– Det är fri prissättning och folk ska så klart få tjäna pengar, men detta är ju inte seriöst. Att konkurrensen är så begränsad i Sverige är ju otroligt dåligt. De stora kedjorna som Mekonomen, AD, Autoexperten och allt vad det heter säger att de erbjuder så mycket lägre priser men det är bara lögner. I själva verket tittar de på vad generalagenterna tar och sätter priserna därefter, säger Fredrik Westerberg Thorell.
Salvan är riktad till hela reservdelsnäringen, men eftersom vi har en reservdel från Mekonomen så ställer vi dem till svars.

Krister Duwe, vd Mekonomen

Tittar ni för mycket på vad generalagenten tar och för lite på vad leverantören tar?
– Vår affärsmodell är att vi ska vara prisvärda på den nordiska marknaden. Vi kan inte vara billigast, det klarar vi inte, men vi ska alltid ha ett bra pris. Vår huvudkonkurrent är märkesverkstäderna och jämfört med dem måste vi alltid vara billigare, säger Krister Duwe, vd på Mekonomen Sverige.

Men hur kan en fjäder från Lesjöfors exporteras till Tyskland och sedan säljas tillbaka till Sverige och ändå kosta en tredjedel av vad ni tar?
– Ni har precis som vi upptäckt att det hela tiden kommer nya kanaler och nya aktörer. Det visar att vi hela tiden måste säkerställa att vi förhåller oss konkurrenskraftiga. Europa är en splittrad marknad med många olika prisbilder, säger Krister Duwe.

Krister Duwe framhåller att kunderna måste jämföra likvärdiga produkter och servicenivå.
– Vi lagerhåller 80 000 produkter i Strängnäs och kan leverera övernatt till hela landet. I Stockholm har vi leveranser upp till sex gånger per dag till våra verkstäder. Många privatkunder köper flera produkter och lämnar tillbaka de som inte passar. Våra 142 butiker ger service över disk. Sådan service kostar pengar, säger Krister Duwe.

Fjädern från Lesjöfors har inte avsmalnande ändar som originaldelen, godset är linjärt. Är den av originalkvalitet?
– Den är ”av motsvarande kvalitet”. Den har samma dämpkaraktäristik och hållbarhet som originalet. Lesjöfors är en av de stora fjädertillverkarna och levererar också till auktoriserade bilverkstäder. De känner till det här, säger Tobias Narvinger, inköpschef på Mekonomen.

Relaterade inlägg

Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

För första gången på fem år minskar nu försäljningen av begagnade bilar. Under andra kvartalet 2017 tappade försäljningen med 1,5 procent, jämfört med året innan. Bakom tappet står en minskad försäljning av bilar från privatpersoner. Det visar ny statistik från KVD Bilpriser. Under andra kvartalet 2017 såldes 307 125 begagnade bilar vilket är en minskning […]

2017-09-07
Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Trots lägre pris ryggar många undan inför tanken att köpa en begagnad hyrbil. Vem vill ha en bil som körts av fler personer än man kan räkna? Men är många personer bak ratten automatiskt lika med en sämre skött och mer sliten bil? Drömbilen för billigare än i dina drömmar Föreställ dig en bil av […]

2017-09-04
Dags att teckna bilförsäkring?

Dags att teckna bilförsäkring?

Mängder av bolag, en uppsjö av erbjudanden och kapitel av finstilt text – att välja rätt bilförsäkring är en utmaning. Uppdelad i etapper blir processen enklare. Här är de frågor du bör ställa dig. Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring? Först måste du helt enkelt avgöra vilken försäkringstyp du behöver. Vilka behov har du och vilken typ […]

2017-08-01
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng