Svenskt företag kan bli Teslas räddning

Det svenska företaget Autoliv är ett företag som producerar bland annat krockkuddar och säkerhetsbälten till bilar. Under flera års tid har de även utvecklat ett radarsystem som liknar det Mobileye använder sig av. I och med att Tesla och Mobileye brutit upp öppnar det upp marknaden för Autoliv att gå in och ta över.

Autolivs system använder sig av två kameror (oftast monterade bakom backspegeln) som kan läsa av omgivningen och upptäcka fotgängare och andra föremål runtom bilen. Systemet kan därefter läsa av både avstånd till hindren och räkna ut i vilken riktning de rör sig. Märker systemet att det finns risk för kollision varnar det föraren.

Skulle Tesla gå in i ett samarbete med Autoliv skulle det inte vara den första gången de går ihop med ett svenskt företag. Tidigare i år ingick biltillverkaren i ett unikt samarbete med Skellefteå Kraft som innebar att Tesla-förare skulle kunna ladda sina bilar hemma utan kostnad.

Svenskt företag kan bli Teslas räddning

Det svenska företaget Autoliv är ett företag som producerar bland annat krockkuddar och säkerhetsbälten till bilar. Under flera års tid har de även utvecklat ett radarsystem som liknar det Mobileye använder sig av. I och med att Tesla och Mobileye brutit upp öppnar det upp marknaden för Autoliv att gå in och ta över.

Autolivs system använder sig av två kameror (oftast monterade bakom backspegeln) som kan läsa av omgivningen och upptäcka fotgängare och andra föremål runtom bilen. Systemet kan därefter läsa av både avstånd till hindren och räkna ut i vilken riktning de rör sig. Märker systemet att det finns risk för kollision varnar det föraren.

Skulle Tesla gå in i ett samarbete med Autoliv skulle det inte vara den första gången de går ihop med ett svenskt företag. Tidigare i år ingick biltillverkaren i ett unikt samarbete med Skellefteå Kraft som innebar att Tesla-förare skulle kunna ladda sina bilar hemma utan kostnad.