Sverige får bränslecellsbilen Toyota Mirai i sommar

Nu tar Toyota upp kampen med Hyundai om att locka till sig svenska bilköpare som går igång på vätgasdrivning. Hyundai säljer sedan ungefär ett år tillbaka ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) för 629 000 kronor, statliga subventioner ej inräknade. Nyligen blev Hyundais mellanstora suv dessutom första bränslecellsdrivna taxibilen i Sverige.

Toyotas motdrag heter Mirai och i sommar är det dags för lansering, precis som vi skrev när vi provkörde modellen i höstas. Återstår att se om taxibolagen finner den lika intressant som ix35 FCEV. Bolagen har ju redan goda erfarenheter av en annan miljöinriktad Toyota-modell – Prius.
Vad Mirai kommer att kosta i Sverige är än så länge okänt (priserna släpps i april), men vid vår provkörning skrev vi ett cirkapris på 750 000 kronor. I Tyskland och Danmark, där Mirai lanserades redan i slutet av förra året, kostar modellen motsvarande 728 000 kronor respektive 746 000 kronor. I USA kostar Mirai motsvarande 475 000 kronor och i hemlandet Japan, där bilen lanserades redan i slutet av 2014, kostar den motsvarande 537 000 kronor.

Toyota Mirai

Mirais båda vätgastankar som klarar tryck på upp till 700 bar är placerade framtill och baktill i bilen.

För ungefär trekvarts miljon får man en vätgasdriven bränslecellsbil på 4,89 meter med plats för fyra åkande, inklusive föraren, och 361 liter bagage. I priset ingår dessutom utrustning så som radarbaserad autobroms, dödavinkelvarnare, vingelvarnare, teknik som varnar för korsande trafik vid backning, helljusautomatik, GPS-navigationssystem, trådlös laddning av mobiltelefon, eluppvärmd ratt och eluppvärmda stolar på alla fyra platser.

Snart fem vätgasmackar i Sverige

arlanda

För närvarande finns det tre möjligheter att tanka en vätgasbil i Sverige. På Arlanda, i Malmö på Industrigatan (den första som anlades) och i Göteborg där det i slutet av oktober 2015 invigdes en mack på Hisingen.
Under 2016 utökas antalet vätgasmackar i Sverige med ytterligare två. En anläggs i Stockholm och en i Mariestad.

I dag finns för Mirai nödvändiga vätgasstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö och det är dessa tre städer som lanseringen i Sverige främst är riktade till, men under 2016 är fler vätgasstationer under uppbyggnad – ytterligare en i Stockholm samt en i Mariestad.

– Samtidigt ser vi introduktionen av Mirai som ett sätt att påskynda utbyggnaden av infrastrukturen för vätgas i Sverige, säger Bengt Dalström, informationsansvarig för Toyota i Sverige.

Toyota Mirai är alltså en vätgasdriven bränslecellsbil, men är egentligen inget annat än en elbil som producerar sin egen energi ombord i stället för att tvingas att uppsöka ett vägguttag eller en laddstation. Enda tvånget är att vätgasstationen måste besökas då och då. Väl där fylls de båda vätgastankarna på sammanlagt 122,4 liter på tre till fem minuter, med andra ord ungefär lika lång tid som det tar att tanka en vanlig bensin- eller dieselbil. När vätgastankarna är fulla kan upp till 50 mil körsträcka avverkas innan det är dags att uppsöka macken igen. Under körsträckan har bilen inte släppt ut något annat än vattenånga ur avgasröret.

Toyota Mirai

Vätgasen matas tillsammans med syre till en bränslecellsstack där en kemisk reaktion uppstår och energi bildas. Denna energi lagras sedan i nickelhydridbatterier som den synkrona AC-elmotorn på 154 hästkrafter och 335 newtonmeter behöver för att driva bilen. Effekten ger Mirai en 0-100-tid på 9,6 sekunder.

Hur Toyota Mirai är att köra kan du läsa om här och vill du fördjupa dig i tekniken som finns i Mirai gör du det här.