Sverige har snart världens högsta skatter på bensin och diesel

European Automobile Manufacturers Association har släppt sin årliga ACEA Tax Guide för 2016. I den sammanställs drivmedelsskatterna för samtliga EU-länder samt Norge. Redan i dag, tack vare senaste höjningen vid årsskiftet, ligger Sverige väldigt högt upp i listorna som redovisar de länder där bilisterna beskattas hårdast.
Vad gäller beskattningen av diesel ligger Sverige på andra plats, endast Storbritanniens dieselbilsburna bilister beskattas hårdare.
Sett till skatten på bensin ligger Sverige även här bland de högst beskattade länderna, dock först på femte plats efter Nederländerna, Italien, Finland och Storbritannien.

LÄS OCKSÅ: Regeringen höjer skatten mot folkets vilja

Sverige ligger med andra ord tvåa respektive femma i världen, men inom kort kommer bilisterna i vårt avlånga land att drivmedelsbeskattas hårdare än något annat lands bilister i världen. Så snart som omkring år 2020 kommer Sverige att ha världens högsta drivmedelsskatter på både bensin och diesel. Detta tack vare den automatiska årliga skattehöjning med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) som riksdagen har beslutat om.

Bensinskatt EU och Norge 2016

Så mycket betalar bilisterna i respektive EU-land samt Norge i skatt (euro) per tusen liter bensin. Se överskådlig tabell nedan för skatt (kronor) per liter.

– Sverige är ett av Europas glesast befolkade länder med ett stort behov av bilresor. Vårt näringsliv är ett av de mest transportberoende i internationell jämförelse. Det är orimligt att Sverige ska tävla med tätbefolkade länder om att ha de högsta skatterna på resor och transporter. Det kommer slå hårdast mot glesbygden och mot personer med knappa ekonomiska marginaler. Om hela Sverige ska leva måste politiken ändras, säger Bertil Moldén som är vd för Bil Sweden.

LÄS OCKSÅ: Vi bilister straffas alltid av staten

Tommy Letzén, vd för MRF, är inne på samma spår:

– Det är en felaktig signalpolitik som politiker för när Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, säger han och ger finansminister Magdalena Andersson (S) och den rödgröna regeringen bakläxa.

– Vårt näringsliv är ett av de mest transportberoende i internationell jämförelse. Det är orimligt att Sverige ska tävla med tätbefolkade länder om att ha de högsta skatterna på resor och transporter. Menar vi allvar med att ”Hela Sverige ska leva”, måste regeringen se över den förda politiken. Vi får inte skatta ihjäl vår tillväxtdrivande mobilitet genom att slå mot dem som har det sämst ställt.

Dieselskatt EU och Norge 2016

Så mycket betalar bilisterna i respektive EU-land samt Norge i skatt (euro) per tusen liter diesel. Se överskådlig tabell nedan för skatt (kronor) per liter.

Inte nog med att Sverige kommer att ha världens högsta drivmedelsskatter om knappt fyra år. Det nya bonus-malus-system som är på förslag och som vi berättade om för ett par veckor sedan gör att skatterna för själva fordonen också kommer att höjas kraftigt. Den så kallade supermiljöbilspremien för elektrifierade bilar kommer att finnas kvar men i reviderat format för att ge olika stora statliga subventioner beroende på hur utsläppsmässigt ren bilen är. Parallellt tillkommer en större straffbeskattning på vanliga bensin- och dieseldrivna bilar som en stor majoritet av svenskarna använder i sitt dagliga liv.

– Bilskatterna skenar nu. Att Sverige inom kort har världens högsta drivmedelsskatter och ändå diskuterar att lägga ett överfinansierat bonus-malus-system ovanpå detta är orimligt, säger Bil Swedens Bertil Moldén.

– Det är väl bra att Sverige ligger före på många områden, men drivmedelsskatterna tillhör inte dem, säger MRF:s Tommy Letzén.