Sveriges bilverkstäder kräver ROT-avdrag på bilreparationer

För att få bukt med ett antal problem i fordonsverkstadsbranschen, bland annat svartjobb, vill Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, se att ROT-avdraget även gäller bilreparationer. De uppmanar därför regeringen att genast införa ROT-avdrag för branschen och att avdraget höjs från nuvarande 30 procent, en procentsats som infördes den 1 januari 2016, till 50 procent, den procentsats som tidigare gällde.

De nästkommande tre åren kommer branschen enligt SFVF att sakna 5 000 helårsarbetare, något som ett ROT-avdrag anses kunna råda bot på, bland annat genom att anställa nyanlända som har relevant utbildning eller kan utbilda sig för att exempelvis genomföra bilvård, rostskydd, däck- och hjularbeten samt andra arbetsuppgifter på bil- och lastbilsverkstäder.

SFVF har satt upp följande punkter som goda effekter vid en införande av ROT-avdrag i bilverkstadsbranschen:

  • Nollvisionen påverkas positivt om ROT-avdrag införs eftersom underhållet på bilarna förbättras.
  • Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta.
  • Fler skulle ha råd att köpa nya däck i stället för att åka med dubbfria däck på sommaren.
  • Färre skulle stimulera sidoimporten och sätta på däck avsedda för andra marknader än Norden.
  • Fler skulle ha råd att rostskydda sina bilar.
  • Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar.
  • Fler skulle ha råd att låta någon annan göra bilvård på bilen.
  • ROT-avdraget motverkar svartjobb. I dag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn.
  • ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter.
  • ROT-avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen.

Anser du att ROT-avdrag för bilreparationer är en god idé? Svara gärna på vår lilla undersökning ovan och bidrag med en kommentar nedan.