Sveriges mest sålda bilmärken till privatpersoner – här är listan

I förra veckan sammanställde vi en jättelista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmodeller samt en något skralare lista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmärken. Nu går vi – på begäran från er besökare – ett steg längre och bryter ner Bil Swedens statistik ytterligare. Vi presenterar nämligen nu listan över Sveriges mest och minst sålda bilmärken – till privatpersoner – under första halvåret 2016. Det vill säga, vi har exkluderat alla företagsbilar i olika former så som tjänstebilar, transportbilar, hantverksbilar och så vidare.

Som vi ser i listan nedan är Volvo fortfarande etta i Sverige, men marginalen ned till tvåan Volkswagen är inte lika stor som när vi ser till den totala försäljningen (som egentligen är registreringssiffror). Det beror alltså på att många Volvo-bilar säljs som företagsbilar, eller till ”juridiska personer” som det så fint heter. Volkswagen har i denna lista en fördel i att de har många småbilar som lockar till privatbilsköp, det har inte Volvo.

Vi noterar också att Kia är trea på denna lista eftersom framför allt BMW och Audi men också Toyota, till viss del, rasat då de förlitar sig mycket till företagsförsäljningen. Kia säljer nämligen mer än 60 procent av sina bilar till privatkunder medan exempelvis BMW endast säljer knappt 17 procent av sina bilar till privatkunder. Kia är på privatbilsmarknaden väldigt nära tvåan Volkswagen. Avståndet mellan dessa båda är väldigt mycket större sett till totala marknaden.
Det finns ett bilmärke som har ännu lägre andel privatkunder än BMW, nämligen Jeep, men i gengäld säljer de väldigt få bilar i Sverige i jämförelse med bland annat just BMW.

Intressant är att Renault och Peugeot avancerade på denna lista med fokus på privatbilsmarknaden medan franska kollegan Citroën står och stampar kvar på plats 20.
Jaguar säljer inte speciellt många bilar till privatkunder – 61 stycken – men det är ändå mer än fyra gånger fler än vad Alfa Romeo mäktade med under årets sex första månader. Det italienska märket fick bara 14 bilar registrerade på privatkunder i Sverige mellan januari och juni.
Alla registrerade Saab-bilar, två stycken, gick till privatkunder. Därmed är Saab enda märke att förlita sig helt på privatbilsmarknaden, om man får lov att skoja till det så här i tider när Saab tyvärr inte finns kvar.

Totalt registrerades 187 591 nya bilar i Sverige under första halvåret 2016. Endast 39,2 procent av dessa köptes av privatpersoner. Hela 60,8 procent registrerades på ”juridiska personer”, det vill säga företag och motsvarande verksamheter.

#BilmärkeAntal såldaAndel privat (%)
1Volvo1056628,1
2Volkswagen857831,3
3Kia649760,5
4Toyota525048,7
5Renault379154,3
6Skoda365343,9
7Peugeot332560,9
8Audi297327,0
9Nissan290955,0
10Fiat269061,7
11Mazda266372,8
12Hyundai232345,1
13Mercedes208224,4
14Dacia196177,1
15Seat189269,0
16BMW188116,9
17Ford172326,7
18Opel171942,9
19Subaru149357,9
20Citroën124852,5
21Honda94142,9
22Suzuki79865,2
23Mitsubishi77137,4
24Mini62147,9
25Porsche41955,5
26Lexus17921,2
27Övriga*17529,3
28Land Rover12827,2
29Jeep7214,4
30Jaguar6118,4
31Chevrolet4365,2
32Cadillac2919,4
33Lancia2126,9
34Alfa Romeo1426,9
35Dodge7100,0
36Smart529,4
37Lamborghini426,7
38Saab20,0

* I posten övriga ingår bilmärken som går utanför de stora generalagenterna, exempelvis Lamborghini, Maserati och Ferrari.

Sveriges mest sålda bilmärken till privatpersoner – här är listan

I förra veckan sammanställde vi en jättelista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmodeller samt en något skralare lista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmärken. Nu går vi – på begäran från er besökare – ett steg längre och bryter ner Bil Swedens statistik ytterligare. Vi presenterar nämligen nu listan över Sveriges mest och minst sålda bilmärken – till privatpersoner – under första halvåret 2016. Det vill säga, vi har exkluderat alla företagsbilar i olika former så som tjänstebilar, transportbilar, hantverksbilar och så vidare.

Som vi ser i listan nedan är Volvo fortfarande etta i Sverige, men marginalen ned till tvåan Volkswagen är inte lika stor som när vi ser till den totala försäljningen (som egentligen är registreringssiffror). Det beror alltså på att många Volvo-bilar säljs som företagsbilar, eller till ”juridiska personer” som det så fint heter. Volkswagen har i denna lista en fördel i att de har många småbilar som lockar till privatbilsköp, det har inte Volvo.

Vi noterar också att Kia är trea på denna lista eftersom framför allt BMW och Audi men också Toyota, till viss del, rasat då de förlitar sig mycket till företagsförsäljningen. Kia säljer nämligen mer än 60 procent av sina bilar till privatkunder medan exempelvis BMW endast säljer knappt 17 procent av sina bilar till privatkunder. Kia är på privatbilsmarknaden väldigt nära tvåan Volkswagen. Avståndet mellan dessa båda är väldigt mycket större sett till totala marknaden.
Det finns ett bilmärke som har ännu lägre andel privatkunder än BMW, nämligen Jeep, men i gengäld säljer de väldigt få bilar i Sverige i jämförelse med bland annat just BMW.

Intressant är att Renault och Peugeot avancerade på denna lista med fokus på privatbilsmarknaden medan franska kollegan Citroën står och stampar kvar på plats 20.
Jaguar säljer inte speciellt många bilar till privatkunder – 61 stycken – men det är ändå mer än fyra gånger fler än vad Alfa Romeo mäktade med under årets sex första månader. Det italienska märket fick bara 14 bilar registrerade på privatkunder i Sverige mellan januari och juni.
Alla registrerade Saab-bilar, två stycken, gick till privatkunder. Därmed är Saab enda märke att förlita sig helt på privatbilsmarknaden, om man får lov att skoja till det så här i tider när Saab tyvärr inte finns kvar.

Totalt registrerades 187 591 nya bilar i Sverige under första halvåret 2016. Endast 39,2 procent av dessa köptes av privatpersoner. Hela 60,8 procent registrerades på ”juridiska personer”, det vill säga företag och motsvarande verksamheter.

#BilmärkeAntal såldaAndel privat (%)
1Volvo1056628,1
2Volkswagen857831,3
3Kia649760,5
4Toyota525048,7
5Renault379154,3
6Skoda365343,9
7Peugeot332560,9
8Audi297327,0
9Nissan290955,0
10Fiat269061,7
11Mazda266372,8
12Hyundai232345,1
13Mercedes208224,4
14Dacia196177,1
15Seat189269,0
16BMW188116,9
17Ford172326,7
18Opel171942,9
19Subaru149357,9
20Citroën124852,5
21Honda94142,9
22Suzuki79865,2
23Mitsubishi77137,4
24Mini62147,9
25Porsche41955,5
26Lexus17921,2
27Övriga*17529,3
28Land Rover12827,2
29Jeep7214,4
30Jaguar6118,4
31Chevrolet4365,2
32Cadillac2919,4
33Lancia2126,9
34Alfa Romeo1426,9
35Dodge7100,0
36Smart529,4
37Lamborghini426,7
38Saab20,0

* I posten övriga ingår bilmärken som går utanför de stora generalagenterna, exempelvis Lamborghini, Maserati och Ferrari.

Sveriges mest sålda bilmärken till privatpersoner – här är listan

I förra veckan sammanställde vi en jättelista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmodeller samt en något skralare lista innehållandes Sveriges mest och minst sålda bilmärken. Nu går vi – på begäran från er besökare – ett steg längre och bryter ner Bil Swedens statistik ytterligare. Vi presenterar nämligen nu listan över Sveriges mest och minst sålda bilmärken – till privatpersoner – under första halvåret 2016. Det vill säga, vi har exkluderat alla företagsbilar i olika former så som tjänstebilar, transportbilar, hantverksbilar och så vidare.

Som vi ser i listan nedan är Volvo fortfarande etta i Sverige, men marginalen ned till tvåan Volkswagen är inte lika stor som när vi ser till den totala försäljningen (som egentligen är registreringssiffror). Det beror alltså på att många Volvo-bilar säljs som företagsbilar, eller till ”juridiska personer” som det så fint heter. Volkswagen har i denna lista en fördel i att de har många småbilar som lockar till privatbilsköp, det har inte Volvo.

Vi noterar också att Kia är trea på denna lista eftersom framför allt BMW och Audi men också Toyota, till viss del, rasat då de förlitar sig mycket till företagsförsäljningen. Kia säljer nämligen mer än 60 procent av sina bilar till privatkunder medan exempelvis BMW endast säljer knappt 17 procent av sina bilar till privatkunder. Kia är på privatbilsmarknaden väldigt nära tvåan Volkswagen. Avståndet mellan dessa båda är väldigt mycket större sett till totala marknaden.
Det finns ett bilmärke som har ännu lägre andel privatkunder än BMW, nämligen Jeep, men i gengäld säljer de väldigt få bilar i Sverige i jämförelse med bland annat just BMW.

Intressant är att Renault och Peugeot avancerade på denna lista med fokus på privatbilsmarknaden medan franska kollegan Citroën står och stampar kvar på plats 20.
Jaguar säljer inte speciellt många bilar till privatkunder – 61 stycken – men det är ändå mer än fyra gånger fler än vad Alfa Romeo mäktade med under årets sex första månader. Det italienska märket fick bara 14 bilar registrerade på privatkunder i Sverige mellan januari och juni.
Alla registrerade Saab-bilar, två stycken, gick till privatkunder. Därmed är Saab enda märke att förlita sig helt på privatbilsmarknaden, om man får lov att skoja till det så här i tider när Saab tyvärr inte finns kvar.

Totalt registrerades 187 591 nya bilar i Sverige under första halvåret 2016. Endast 39,2 procent av dessa köptes av privatpersoner. Hela 60,8 procent registrerades på ”juridiska personer”, det vill säga företag och motsvarande verksamheter.

#BilmärkeAntal såldaAndel privat (%)
1Volvo1056628,1
2Volkswagen857831,3
3Kia649760,5
4Toyota525048,7
5Renault379154,3
6Skoda365343,9
7Peugeot332560,9
8Audi297327,0
9Nissan290955,0
10Fiat269061,7
11Mazda266372,8
12Hyundai232345,1
13Mercedes208224,4
14Dacia196177,1
15Seat189269,0
16BMW188116,9
17Ford172326,7
18Opel171942,9
19Subaru149357,9
20Citroën124852,5
21Honda94142,9
22Suzuki79865,2
23Mitsubishi77137,4
24Mini62147,9
25Porsche41955,5
26Lexus17921,2
27Övriga*17529,3
28Land Rover12827,2
29Jeep7214,4
30Jaguar6118,4
31Chevrolet4365,2
32Cadillac2919,4
33Lancia2126,9
34Alfa Romeo1426,9
35Dodge7100,0
36Smart529,4
37Lamborghini426,7
38Saab20,0

* I posten övriga ingår bilmärken som går utanför de stora generalagenterna, exempelvis Lamborghini, Maserati och Ferrari.