Tesla: ”Senaste kraschen beror på Autopilot-handhavandefel”

Det var i lördags som en Tesla Model X med den självkörande funktionen Autopilot aktiverad körde av vägen. Kraschen var så pass kraftig att bilen mer eller mindre blev skrot. Föraren och passageraren klarade sig utan skador.

Efter kraschen var det många på Tesla-forumet som ifrågasatte om autopiloten verkligen var aktiv, något som föraren hävdar. Nu har Tesla analyserat data från olycksbilen och kommit fram till att funktionen var aktiv, men att den användes på fel sätt.
Tesla säger att vägen saknar mittremsa (dock har den mittlinjer och sidolinjer), en vägtyp som företaget inte rekommenderar sina kunder att använda autopilotfunktionen på. Enligt analysen har man kommit fram till att autopiloten uppmärksammade föraren på att vägförhållandena var för tuffa för systemet och att den därför bad föraren att lägga händerna på ratten. Föraren greppade dock aldrig ratten och avkörningen var plötsligt ett faktum.

Tesla Model X

Denna modell, Tesla Model X, var det som kraschade i lördags.

Tesla skriver i ett uttalande:

”Datan säger att förarens händer inte var på ratten, eftersom ingen kraft registrerades på över två minuter efter att autostyrningen aktiverades (även en mycket liten kraft, så som en hand vilandes på ratten, upptäcks). Detta strider mot användarvillkoren som man samtyckt till vid aktiverandet av funktionen och som uppmärksammas i instrumentklustret varje gång den aktiveras.”

Vidare skriver de att autostyrningen är bäst lämpad för (motor)vägar med mittremsa och på alla vägar med långsam trafik. De avråder särskilt att använda systemet i höga hastigheter på vägar som saknar mittremsa.

Tesla menar att systemet är i kombination med en alert förare är säkrare än en förare utan systemet, eftersom en förare ibland kan bli distraherad eller helt oförmögen att styra fordonet om föraren exempelvis somnar, svimmar eller råkar ut för annan medicinsk nödsituation.

Elon Musk har de senaste dagarna meddelat att Tesla ska ta fram ett nytt blogginlägg som tydliggör hur Autopilot fungerar som ett säkerhetssystem och vad förare förväntas göra efter att funktionen aktiverats.

Lördagens Tesla-krasch var den tredje på kort tid där autopiloten sägs ha varit aktiverad. I början av maj omkom Joshua Brown när hans självkörande Tesla Model S kraschade in i en långtradare. Varken han eller bilen reagerade och bromsade utan fortsatte under lastbilen och ytterligare flera hundratals meter.