Teslas nya mjukvara – med säkrare Autopilot

De senaste månaderna har Teslas självkörande Autopilot-funktion satts under lupp efter rapporter om flertalet olyckor där den i Florida där en 40-årig man omkom har varit i mest fokus. Då bromsade inte bilens, en Model S, självkörande system när en lastbil svängde ut på vägen. Att bilen inte bromsade sades bero på att varken Autopilot-systemet eller föraren såg lastbilen på grund av dess vita sidor som smälte in mot en ljus bakgrundshimmel. Lite senare har det kommit fram att bilen ska ha tolkat lastbilssläpet, som saknade underkörningsskydd, som en vägskylt.

Under söndagskvällen, svensk tid, höll Elon Musk en presskonferens där det informerades om ett par hundra förändringar och förbättringar i Teslas nya mjukvara version 8.0, och inte otippat var det framför allt Tesla Autopilot som var i fokus.
Autopilot-funktionen ska i och med den uppdaterade mjukvaran vara säkrare, inte minst genom att bilens radarsensorer används i större utsträckning än kamerorna. Hittills har kamerorna varit bilens primära källa till ingående informationsflöde om omgivningen medan radarsensorerna har fungerat som en form av stödsystem. Mjukvaran är numera så snabb på att tolka radarsensorernas inkommande signaler, tio stycken per sekund, att systemet på detta vis ska kunna bygga upp en realistisk bild av världen runt omkring.

Systemet har dessutom uppgraderats med att innehålla en geokodad vitlista med objekt som av systemet inte ska ses som hinder, exempelvis broar och vägskyltar. Det ska hindra bilen från att automatiskt bromsa vid fel tillfällen.
Elon Musk hävdade under konferensen i söndags att med den uppdaterade versionen av mjukvaran i bilen som var inblandad i dödsolyckan i Florida hade lastbilen upptäckts som just ett hinder och systemet hade därför aktiverat bromsarna. Nu sägs systemet vara så bra att det till och med reagerar och bromsar om det landar ett UFO på vägen när siktförhållandena är noll.

Andra förändringar i och med mjukvaruuppdateringen är att autostyrningsfunktionen inte går att aktivera igen förrän efter att bilen parkerats, om föraren tidigare ignorerar flertalet varningar, att sannolikheten för omkörningar i högerfil i Europa har minskats, förbättrad filbytesassistans samt förbättrat gränssnitt som tydliggör varningsmeddelanden, inklusive en vit blinkande ram på instrumentpanelens informationsyta.

Mjukvara 8.0 kommer att rullas ut, via OTA (Over The Air), inom de närmaste veckorna.