Test av 18 olika halogenlampor till bilen – bäst och sämst

Gör inte misstaget att köpa första bästa lampa du stöter på hos din lokala verkstad. När bilens originalmonterade halogenlampa slutar lysa är det dags att navigera i djungeln av alternativ. Det finns många olika glödlampor till bilar, men priset, kvaliteten och funktionen varierar kraftigt. Här har vi testat 18 stycken H7-lampor, vilket motsvarar en majoritet av de modeller som säljs i Sverige. Testet genomförs i Philips testlaboratorium i Aachen.

Lampan i mitten passar inte ens i lamphållaren.

Lampan i mitten passar inte ens i lamphållaren.

För snart ett år sedan testade vi de tre dyraste H7-lamporna på marknaden. Då mätte vi ljusstyrka och livslängd. Den här gången testar vi nästan alla lampor på marknaden och mäter ljusstyrkan i lux men kontrollerar också kvaliteten på själva lampan.
Det senare visar sig vara ett problem för förvånansvärt många lampor. Redan när lamporna märks upp och placeras i en hållare som är tillverkad enligt ECE-certifieringen passar inte alla lampor. De är helt enkelt inte tillverkade som de ska. För att en lampa ska vara ECE-certifierad ställs krav på ljusbilden, halvljuset får endast lysa inom ett visst område på vägen (se bild här ovan). För att ljuset inte ska spilla utöver det området måste lampan vara korrekt byggd enligt ett antal fasta mått.

Ljusbilden måste vara korrekt enligt ECE-certifiering.

Ljusbilden måste vara korrekt enligt ECE-certifiering.

Flera av de billigaste lamporna uppfyller inte kraven. Mekonomens Promeister-lampa, Julas Hamron, båda Biltema-lamporna samt Bosmas standardlampa håller inte måttet när det gäller geometrin. Ljusbilderna blir helt fel och tyder på att tillverkarna inte har lyckats fixera glödtråden i mitten av lampfoten. Feltoleransen får enligt ECE inte vara större än 0,2 millimeter. Om toleransen är större än så förändras ljusbilden och det kan innebära att man bländar mötande trafik eller får för lite ljus på vägen.
En felaktig glödlampa kan underkännas vid besiktningen och ljusbilden måste då åtgärdas genom en ljusinställning hos verkstad.

Glödlamporna monteras i en goniometer, och ljusstyrkan mäts i en sensor 25 meter bort.

Glödlamporna monteras i en goniometer, och ljusstyrkan mäts i en sensor 25 meter bort.

Att lamporna inte är byggda enligt specifikationerna är förstås illa. Som konsument skulle man inte acceptera att den levererade bilen inte ser ut och fungerar som den som står i säljhallen. Detsamma borde gälla för glödlampor. Värt att notera är att vi har testat två exemplar av varje lampa, slumpvis utvalda på olika inköpsställen.

Glödtråden måste vara fixerad i mitten av lampfoten.

Glödtråden måste vara fixerad i mitten av lampfoten.

I testmomentet ljusstyrka möts vi inte av några större överraskningar. Alla lampor testas i samma huvudstrålkastarenhet som är tagen från en Golf 7 årsmodell 2013. Strålkastaren är monterad i en så kallad Goniometer och ljuset mäts i en sensor som ­sitter 25 meter bort. Ljuset mäts i tre punkter som motsvarar ljusbilden på vägen: 50 meter till vänster, 50 meter till höger och 75 meter till höger. Antalet lux i de tre punkterna läggs ihop och ger mätvärdet FOM (Figure of Merit). Lux kan översättas till hur många lumen, det vill säga ljusflöde, man får på en yta.

På testcentret i Aachen finns strålkastarinsatser från många olika bilar.

På testcentret i Aachen finns strålkastarinsatser från många olika bilar.

De dyraste lamporna från Philips, Osram och General Electric ger mest ljus, alla med mätvärden omkring 100 lux. På dessa dyra lampor märks också små skillnader i mätvärde mellan de två testade exemplaren. På de billigare lamporna skiljer det desto mer. Den ena Promeister-lampan ger 62 lux medan den andra inte ger mer än 46. Det ljusnar till slut, ett billigt lampköp lönar sig inte.

Test halogenlampor H7

Test av 18 olika halogenlampor till bilen – bäst och sämst

Gör inte misstaget att köpa första bästa lampa du stöter på hos din lokala verkstad. När bilens originalmonterade halogenlampa slutar lysa är det dags att navigera i djungeln av alternativ. Det finns många olika glödlampor till bilar, men priset, kvaliteten och funktionen varierar kraftigt. Här har vi testat 18 stycken H7-lampor, vilket motsvarar en majoritet av de modeller som säljs i Sverige. Testet genomförs i Philips testlaboratorium i Aachen.

Lampan i mitten passar inte ens i lamphållaren.

Lampan i mitten passar inte ens i lamphållaren.

För snart ett år sedan testade vi de tre dyraste H7-lamporna på marknaden. Då mätte vi ljusstyrka och livslängd. Den här gången testar vi nästan alla lampor på marknaden och mäter ljusstyrkan i lux men kontrollerar också kvaliteten på själva lampan.
Det senare visar sig vara ett problem för förvånansvärt många lampor. Redan när lamporna märks upp och placeras i en hållare som är tillverkad enligt ECE-certifieringen passar inte alla lampor. De är helt enkelt inte tillverkade som de ska. För att en lampa ska vara ECE-certifierad ställs krav på ljusbilden, halvljuset får endast lysa inom ett visst område på vägen (se bild här ovan). För att ljuset inte ska spilla utöver det området måste lampan vara korrekt byggd enligt ett antal fasta mått.

Ljusbilden måste vara korrekt enligt ECE-certifiering.

Ljusbilden måste vara korrekt enligt ECE-certifiering.

Flera av de billigaste lamporna uppfyller inte kraven. Mekonomens Promeister-lampa, Julas Hamron, båda Biltema-lamporna samt Bosmas standardlampa håller inte måttet när det gäller geometrin. Ljusbilderna blir helt fel och tyder på att tillverkarna inte har lyckats fixera glödtråden i mitten av lampfoten. Feltoleransen får enligt ECE inte vara större än 0,2 millimeter. Om toleransen är större än så förändras ljusbilden och det kan innebära att man bländar mötande trafik eller får för lite ljus på vägen.
En felaktig glödlampa kan underkännas vid besiktningen och ljusbilden måste då åtgärdas genom en ljusinställning hos verkstad.

Glödlamporna monteras i en goniometer, och ljusstyrkan mäts i en sensor 25 meter bort.

Glödlamporna monteras i en goniometer, och ljusstyrkan mäts i en sensor 25 meter bort.

Att lamporna inte är byggda enligt specifikationerna är förstås illa. Som konsument skulle man inte acceptera att den levererade bilen inte ser ut och fungerar som den som står i säljhallen. Detsamma borde gälla för glödlampor. Värt att notera är att vi har testat två exemplar av varje lampa, slumpvis utvalda på olika inköpsställen.

Glödtråden måste vara fixerad i mitten av lampfoten.

Glödtråden måste vara fixerad i mitten av lampfoten.

I testmomentet ljusstyrka möts vi inte av några större överraskningar. Alla lampor testas i samma huvudstrålkastarenhet som är tagen från en Golf 7 årsmodell 2013. Strålkastaren är monterad i en så kallad Goniometer och ljuset mäts i en sensor som ­sitter 25 meter bort. Ljuset mäts i tre punkter som motsvarar ljusbilden på vägen: 50 meter till vänster, 50 meter till höger och 75 meter till höger. Antalet lux i de tre punkterna läggs ihop och ger mätvärdet FOM (Figure of Merit). Lux kan översättas till hur många lumen, det vill säga ljusflöde, man får på en yta.

På testcentret i Aachen finns strålkastarinsatser från många olika bilar.

På testcentret i Aachen finns strålkastarinsatser från många olika bilar.

De dyraste lamporna från Philips, Osram och General Electric ger mest ljus, alla med mätvärden omkring 100 lux. På dessa dyra lampor märks också små skillnader i mätvärde mellan de två testade exemplaren. På de billigare lamporna skiljer det desto mer. Den ena Promeister-lampan ger 62 lux medan den andra inte ger mer än 46. Det ljusnar till slut, ett billigt lampköp lönar sig inte.

Test halogenlampor H7