Test visar att fuskfri Audi Q5 släpper ut mer NOx

Volkswagen är mitt inne i en intensiv återkallelseperiod där miljontals dieselbilar behäftade med den illegala mjukvaran ska bli fuskfria. I dagsläget har tyska Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, godkänt Volkswagens åtgärdsprogram som omfattar omkring 3,7 miljoner av de 8,5 miljoner fuskbilar som finns i Europa (11 miljoner i hela världen).
För att en modell ska bli godkänd får Volkswagens åtgärd inte påverka bilens prestanda, bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp samtidigt som utsläppen av kväveoxider (NOx) sänks till nivåer för vad som är lagligt.
På drabbade 2,0- och 1,2-litersmotor är en uppdatering av mjukvaran tillräcklig medan 1,6-litersmotorerna utöver mjukvaruförändringen även behöver en så kallad flödeslikriktare installerad.

En av alla modeller som blivit godkänd för åtgärd är Audi Q5. Det var i början av april som KBA gav klartecken för Audi-suven med 2,0 TDI-motorn EA189, och ute i Europa – ej i Sverige – har den tydligen redan varit inne på verkstad för att bli av med fusket.
Med anledning av det har den italienska konsumentorganisationen Altroconsumo testat just en Audi Q5 där motorn (150 hk-utförandet i just detta fall) har blivit fri från fusket. Vid efterföljande avgasmätningar visade det sig att NOx-nivåerna inte har sänkts – tvärtom. NOx-nivåerna efter åtgärden är i stället 25 procent högre.

– Detta är ett annat slag mot EU:s konsumenter och en ny dimension av Volkswagen-skandalen. Detta test av vår italienska medlemsorganisation visar tydligt att Volkswagens lösning för att inaktivera manipulationsanordningen inte är tillförlitlig, säger Monique Goyens, som är generaldirektör för europeiska konsumentorganisationen BEUC, i ett pressmeddelande.

Nu anser BEUC att tyska KBA och andra nationers motsvarande statliga organ skyndsamt omprövar lösningar för att reparera de drabbade bilarna och att alla resultat ska publiceras offentligt.

– Konsumenterna måste vara 100 procent säkra på att deras bilar efter återkallelserna överrensstämmer med utsläppsgränserna. Nationella myndigheter måste nu agera och sätta press på Volkswagen så att de korrigerar sitt dåliga uppförande, säger Monique Goyens.

Volkswagen har ännu inte uttalat sig om testet som alltså visar att Audi Q5 släpper ut ännu mer kväveoxider (NOx) efter att fuskmjukvaran ersatts av en ny, fuskfri mjukvara.

Om detta gäller just det testade exemplaret eller alla Audi Q5 återstår att se.

För den som kan italienska kan filmen nedan vara av intresse. Där får vi bland annat se testförfarandet.