Thed Björk diskad från WTCC-tävlingar

Kontrollen fann att luftrestriktorn på Thed Björks tävlingsbil inte stämde överens med reglementet, något som teamet Polestar Cyan Racing förklarade enligt följande:

– Temperaturen i motorn och luftrestriktorn var betydligt mycket högre när den mättes efter andra tävlingen i Slovakien jämfört med under själva tävlingen. Det innebär att vi inte hade någon prestandafördel i tävlingarna, bara faktumet att vi inte har kunnat testa och beräkna expansionen i metallen vid dessa extrema temperaturer som bara uppnås när bilen direkt stannar i parc ferme efter tävlingen, säger Mattias Evensson, motorutvecklingschef på Cyan Racing.

Förarna måste stanna bilen direkt efter tävlingen i något som kallas för parc ferme där teamen inte får röra bilarna innan tävlingsorganisationen kontrollerat bilarna.

När bilen stannar ökar temperaturen snabbt då det kylande luftflödet vid körning försvinner. Istället ökar all strålningvärme från grenrör, avgasystem, med mera, temperaturen snabbt på motordelarna, inklusive luftrestriktorn.

– Beslutet från organisationen är korrekt, vi kommer inte att överklaga. Men som nybörjare i ett för oss nytt mästerskap måste man ta med i beräkningen att de kontrollerar den nya bilen extra noga. Det viktiga vi kan ta med oss hem är att vi redan i dag, tävlingshelg nummer två, har ett bra utgångsläge vad gäller tillförlitlighet, prestanda och att resultaten vi tog här kom på sportsliga grunder, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.

Uteslutningen innebär att Björks teamkompis Fredrik Ekblom klättrar en plats i båda tävlingarna till nionde i första tävlingen och åttonde i andra.

WTCC fortsätter redan nästa vecka på Hungaroring i Ungern.