Toyota återkallar 5,8 miljoner bilar med Takata-krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata, som anses vara den största någonsin i bilindustrin, rullar på och frågan är när vi ska få se ett slut på den. Miljontals bilar utrustade med Takatas livsfarliga krockkuddar har redan återkallats och nu väljer Toyota att kalla in ytterligare 5,8 miljoner bilar världen över.

Det är modellerna Corolla och Yaris, tillverkade antingen mellan maj 2000 och november 2001 eller mellan april 2006 och december 2014, som återkallas. Svenska bilägare berörs då 1,47 miljoner av bilarna rullar på europeiska vägar.

Enligt Toyota är det byte av krockkuddar på både förar- och passagerarsidan som gäller, även krockkuddar som redan har bytts vid ett tidigare tillfälle.

De livsfarliga krockkuddarna från Takata sprider metallsplitter när de utlöses, splitter som kan döda en människa. Hittills har minst 16 personer omkommit på grund av felet och över 100 har skadats.

Totalt handlar det om hundratals miljoner krockkuddar i över 100 miljoner bilar av olika märken som måste återkallas och bytas ut. Redan för ett och ett halvt år sedan förklarade Takata 34 miljoner bilar defekta.

Toyota återkallar 5,8 miljoner bilar med Takata-krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata, som anses vara den största någonsin i bilindustrin, rullar på och frågan är när vi ska få se ett slut på den. Miljontals bilar utrustade med Takatas livsfarliga krockkuddar har redan återkallats och nu väljer Toyota att kalla in ytterligare 5,8 miljoner bilar världen över.

Det är modellerna Corolla och Yaris, tillverkade antingen mellan maj 2000 och november 2001 eller mellan april 2006 och december 2014, som återkallas. Svenska bilägare berörs då 1,47 miljoner av bilarna rullar på europeiska vägar.

Enligt Toyota är det byte av krockkuddar på både förar- och passagerarsidan som gäller, även krockkuddar som redan har bytts vid ett tidigare tillfälle.

De livsfarliga krockkuddarna från Takata sprider metallsplitter när de utlöses, splitter som kan döda en människa. Hittills har minst 16 personer omkommit på grund av felet och över 100 har skadats.

Totalt handlar det om hundratals miljoner krockkuddar i över 100 miljoner bilar av olika märken som måste återkallas och bytas ut. Redan för ett och ett halvt år sedan förklarade Takata 34 miljoner bilar defekta.

Toyota återkallar 5,8 miljoner bilar med Takata-krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata, som anses vara den största någonsin i bilindustrin, rullar på och frågan är när vi ska få se ett slut på den. Miljontals bilar utrustade med Takatas livsfarliga krockkuddar har redan återkallats och nu väljer Toyota att kalla in ytterligare 5,8 miljoner bilar världen över.

Det är modellerna Corolla och Yaris, tillverkade antingen mellan maj 2000 och november 2001 eller mellan april 2006 och december 2014, som återkallas. Svenska bilägare berörs då 1,47 miljoner av bilarna rullar på europeiska vägar.

Enligt Toyota är det byte av krockkuddar på både förar- och passagerarsidan som gäller, även krockkuddar som redan har bytts vid ett tidigare tillfälle.

De livsfarliga krockkuddarna från Takata sprider metallsplitter när de utlöses, splitter som kan döda en människa. Hittills har minst 16 personer omkommit på grund av felet och över 100 har skadats.

Totalt handlar det om hundratals miljoner krockkuddar i över 100 miljoner bilar av olika märken som måste återkallas och bytas ut. Redan för ett och ett halvt år sedan förklarade Takata 34 miljoner bilar defekta.

Toyota återkallar 5,8 miljoner bilar med Takata-krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata, som anses vara den största någonsin i bilindustrin, rullar på och frågan är när vi ska få se ett slut på den. Miljontals bilar utrustade med Takatas livsfarliga krockkuddar har redan återkallats och nu väljer Toyota att kalla in ytterligare 5,8 miljoner bilar världen över.

Det är modellerna Corolla och Yaris, tillverkade antingen mellan maj 2000 och november 2001 eller mellan april 2006 och december 2014, som återkallas. Svenska bilägare berörs då 1,47 miljoner av bilarna rullar på europeiska vägar.

Enligt Toyota är det byte av krockkuddar på både förar- och passagerarsidan som gäller, även krockkuddar som redan har bytts vid ett tidigare tillfälle.

De livsfarliga krockkuddarna från Takata sprider metallsplitter när de utlöses, splitter som kan döda en människa. Hittills har minst 16 personer omkommit på grund av felet och över 100 har skadats.

Totalt handlar det om hundratals miljoner krockkuddar i över 100 miljoner bilar av olika märken som måste återkallas och bytas ut. Redan för ett och ett halvt år sedan förklarade Takata 34 miljoner bilar defekta.

Toyota återkallar 5,8 miljoner bilar med Takata-krockkuddar

Skandalen med japanska krockkuddetillverkaren Takata, som anses vara den största någonsin i bilindustrin, rullar på och frågan är när vi ska få se ett slut på den. Miljontals bilar utrustade med Takatas livsfarliga krockkuddar har redan återkallats och nu väljer Toyota att kalla in ytterligare 5,8 miljoner bilar världen över.

Det är modellerna Corolla och Yaris, tillverkade antingen mellan maj 2000 och november 2001 eller mellan april 2006 och december 2014, som återkallas. Svenska bilägare berörs då 1,47 miljoner av bilarna rullar på europeiska vägar.

Enligt Toyota är det byte av krockkuddar på både förar- och passagerarsidan som gäller, även krockkuddar som redan har bytts vid ett tidigare tillfälle.

De livsfarliga krockkuddarna från Takata sprider metallsplitter när de utlöses, splitter som kan döda en människa. Hittills har minst 16 personer omkommit på grund av felet och över 100 har skadats.

Totalt handlar det om hundratals miljoner krockkuddar i över 100 miljoner bilar av olika märken som måste återkallas och bytas ut. Redan för ett och ett halvt år sedan förklarade Takata 34 miljoner bilar defekta.