Ultimata guiden till Nürburgring

Vi ”vanliga människor” kan köra på Nürburgrings legendariska nordslinga – under det som kallas Touristenfahrt på tyska. Det är en fantastisk upplevelse, men det skadar inte med lite tips längs vägen. Här är Edward Sandströms viktigaste råd till dig som ska köra på banan:

Nürburgring

Längd: 20 832 meter.
Kurvor: 73 st (40 höger och 33 vänster).
Högsta punkt: 620 meter.
Lägsta punkt: 320 meter.
Varvrekord: 6.11.1 min (S. Bellof, Porsche 956 Grupp C-racer, 1983 på den gamla 22,8 km långa banan).

Det viktigaste. Tänk på att det är ”allmänhetens åkning”. Alla som löser en biljett får åka på banan – det betyder att erfarenheten hos förarna och fordonens beskaffenhet kan variera kraftigt. Banan är dessutom allmän väg, alla omkörningar ska ske på vänster sida, men det gör de inte alltid. Men om det sker en krock så är det den som kört om på fel sida som är skyldig.

Lagom tempo. Om man är väldigt orutinerad ska man se till att man kör i ett tempo så att man kan hålla koll lika bra bakåt som framåt. Håll alltid blicken långt fram, då hinner du reagera i tid. På rakorna ska du alltid ta en titt i backspegeln, de snabbare är otåliga och vill förbi!

Edward Sandström är Nürburgring-expert på Teknikens Värld

Teknikens Världs Nürburgring-expert är racerföraren Edward Sandström som våren 2015 vann 24-timmars på den berömda banan.

Plugga. Titta på video innan du ger dig ut på banan. Man ska vara medveten om vad det är man ger sig in i. Och man ska hålla koll på vädersituationen, för banans svårighetsgrad ökar med tio om det är blött, även under Touristenfahrt.

Respekt. Ha stor respekt för om det är människor på banan vid exempelvis en olycka. Om det regnar blir det väldigt halt på de partier där träden ligger nära banan, på grund av löv och pollen på banans ytbeläggning. Plus de gropiga partierna där vatten samlas. I Ex-Mühle blir bilen lätt i utgången, många snurrar av där. I Bergwerk är inbromsningen ganska ojämn, Utgången till Hohe Acht är ojämn, blir lätt hal vid regn. Pflanzgarten 1 och 2 är bilen lätt, var försiktig.

Klotter och kerbs. Akta dig för kerbs och färg på banan som lätt blir hal vid regn (alla klottrar överallt på banan. Se bara på bilderna i denna artikel).

Knöligt. Karusellerna är knöliga och speciella och bilen tar mycket stryk.

Edward Sandström vinnare på Nürburgring

Vår testlagsmedlem Edward Sandström (längst till höger) tillsammans med sina teamkamrater.

 

Steg för steg
Edward Sandström lär ut nordslingan

Det är inte ofta vi rekommenderar våra läsare att göra som Edward Sandström, men Nürburgrings nordslinga kan han, får vi erkänna. Här är hans guide till de olika partierna på världens svåraste tävlingsbana. Banan är lång, dela in den så här när du ”pluggar” Tiergarten-Aremberg, Aremberg-Bergwerk, Bergwerk-Hohe Acht, Hohe Acht-Döttinger Höhe.

Nürburgring nordslingan bansträckning

Klicka på kartan med bansträckningen för större version.

1
Tiergarten. Snabb kurvkombination upp till en chikan, var beredd att bromsa i tid inför chikanen. Sen två långsamma kurvor, först höger sen vänster.

2
Hatzenbach. Ganska brant nerförsbacke som leder in i en kraftig inbromsning till en teknisk kurvkombination på treans växel, viktigt att hålla rätt linje, så kör inte för fort.

3
Hocheisen. Slutet av Hatzenbach leder ut på ett snabbare parti som leder dig mot…

4
Flugplatz. En blind högerkurva där snabbare bilar lättare lite över krönet, efter en snabb vänster kurva ut mot rakan till…

Edward Sandström Flugplatz Nürburgring

Edward Sandström lättar över Flugplatz under Nürburgring 24-timmars.

5
Schwedenkreuz. Mycket snabb vänsterkurva där snabbare bilar blir lätta, pass upp för hård inbromsning inför…

6
Aremberg. Lång 180-graderskurva med lågt tempo.

7
Fuchsröhre. Man slingrar sig nerför en lång utförsbacke till en kraftig kompression där bilar lätt bottnar ur fjädringen – snabb kurvkombination med tempoväxling i nedåtgående skala, tripp trapp trull från snabbt till långsamt och avslutas med…

8
Adenauer Fors. Långsam kurvkombination på tvåans växel som leder ut på ett snabbare parti som heter…

9
Metzgefeld. I utgången där ska man inte köra av, se till att spara lite banbredd, för är man av banan där så är det färdigkört. Tempoväxling neråt mot vä-hö kurvkombination som leder nerför till en skarp högerkurva som nyper, alltså nästan är 140 grader.

10
Kallenhard. Här kommer du till en väldigt snabb vä-hö-kombination där bilen nästan bottnar ur, pass upp! Därefter en trippelhöger som kallas ”miss-hit-miss”, vilket betyder att du ska missa första apex, träffa andra apex och missa tredje apex. Därefter kommer du till…

11
Wehrzeifen. Där man bromsar hårt, i slutet av bromsningen börjar instyrning till banans långsammaste parti som leder ner till Adenau och Ex-Mühle, bromsa i tid! För sent och du sitter i muren.

12
Efter bron vid Adenau kommer en skarp höger med kompression och ojämn utgång där bilen blir lätt på rumpan, pass upp!

13
Uppförsbacke som leder till Lauda Corner, mycket snabb vänster där Niki Lauda kraschade och blev bränd under ett F1-lopp år 1976, pass upp där också. Hård inbromsning till…

14
Bergwerk. En lång skarp högerkurva som leder ut till ett långt snabbt högfartsparti som börjar med en lång svepande vänster som i sin tur leder till en ”kink” vänster. Pass upp i utgången, lätt att tappa bilen på blött underlag i hög fart.

15
Snabb höger-vänster till Mutkurve, banans ”modigaste” kurva. En blind vänster som är väldigt snabb som leder till en supersnabb höger med noll marginal…

16
… och nu är vi framme i Steil-kurve, apex är en lyktstolpe som tack och lov står utanför räcket.

17
Karusell. Hårt bankad kurva gjord av betong. Om du kör med din egen privata bil kan du med fördel åka utanför bankningen…

18
När du har hoppat ur karusellen kommer du till en snabb vänster som följs av en uppförsbacke med en snabb vä-hö-kombinationen. Bilen blir ofta lite lätt i utgången av vänsterkurvan.

19
Hohe Acht. Det är banans högsta punkt och är en högerkurva som startar ett parti som kan liknas vid en berg-och-dalbana.

20
Wipperman. Här studsar racerbilarna i en vidunderlig fart över kerbsen, men sikten är dålig och kurvorna är svåra så att ha koll på linjen är A och O. Ta det lugnt här när du är nybörjare.

21
Efter Wipperman kommer en blind högerkurva där det är väldigt svårt att bedöma bilens position i utgången, och gör du det så är du utanför banan. Ta det lugnt med gasen…

22
Brünnchen. En publikfylld del av banan. Medelsnabb höger-höger-kombination.

23
Efter den avslutande högern i Brünnchen kommer Eiskurve, som är halkig och det är lätt att glida ut och tappa linjen. Bromsa i tid.

24
Nu är linjen viktig för nu ska vi börja hoppa! Banans första riktiga hopp heter Pflanzgarten 1, där bilen lättar helt och hållet om man kör fort. Du landar precis innan en snabb höger som följs av en vänster med lite ”sprätt” där framvagnen lättar, och om linjen är lite fel så blir banbredden så att säga kritisk…

25
Efter detta kommer det jättesköna hoppet Plfanzgarten 2, där bilen komprimeras rejält då du landar. Leder in i en supersnabb högerkurva där de snabbaste bilarna aldrig ens släpper gasen. Pass upp här, linjen är oerhört viktig och alla kerbs ska undvikas.

26
Nu är farten hög in i Schwalbenschwanz som är en mycket snabb högerkurva som följs av en ett snäpp långsammare vänsterkurva.

27
Varvet börjar gå mot sitt slut och vi går in i Karusell nummer 2, lite mindre bankad än nummer 1, dock lite snabbare. Samma regel här: Vill du spara på din privata bil så kör utanför den stötiga betongbankningen.

28
Nu ska vi bara se till att inte hängas i Galgenkopf. En medelsnabb höger med lätt kompression som leder in i en fullfartshöger (eller nästan i alla fall) ut på legendariska raksträckan Döttinger Höhe där de snabbaste bilarna toppar drygt 300 km/h.

Nürburgring

 

Så här gör du
för att uppleva världens roligaste racerbana

Öppettider
Kolla på www.nuerburgring.de, där finns alla tävlingar och event, och så klart även öppettiderna för Touristenfahrt – allmänhetens åkning. Kom ihåg att du inte är ensam om att vilja köra på den legendariska banan, så tidiga morgnar under vardagar är bättre tillfällen än helger (då det kan vara kilometerlånga köer till påfarten).

Priser
1 varv, 27 euro
4 varv, 100 euro
9 varv, 209 euro
25 varv, 518 euro
Årskort 1650 euro

Kör din egen bil till Nürburgring
Stockholm-Nürburgring 1 495 km.
Göteborg-Nürburgring 1 153 km.
Färjan Rödby-Puttgarden kostar från 349 kronor enkel resa, kolla scandlines.se för detaljerad info.

Flyg till Köln eller Düsseldorf
Köln-Nürburgring 107 km.
Düsseldorf-Nürburgring 163 km.
Hyr vanlig bil (det är smartare att inte köra med din egen bil på Nürburgring…) alla stora hyrbilsfirmor finns på flygplatserna. Berätta inte att du tänker köra på nordslingan när du hyr bilen. Glöm inte försäkringen.

Hyr en roligare bil på Nürburgring
Det finns ett flertal företag som hyr ut bilar som både är roligare än din vanliga bil eller hyrbilen och dessutom är ordentligt preparerade för att köras på banan. De har bättre bromsar och i vissa fall även burbåge. Om du kör en bil med burbåge bör du även ha en bra hjälm på dig. Grundtipset är att börja lära dig banan i en relativt motorsvag bil som inte bjuder på så många överraskningar om du råkar ta en av de 73 kurvorna lite fel…

Priserna börjar ungefär vid 150 euro för ett varv, därefter kan fler varv köpas till och du kan även hyra bil för flera dagar.
Kolla in de här företagen:
www.needforring.com
www.rent4ring.de
www.rentracecar.de
www.rsrnurburg.com

Boende
Hotellet Dorint ligger precis intill start/målrakan på nya GP, det finns rum från dryga 50 euro per natt, men det blir nästan alltid dyrare.
Hotellet Blau Ecke älskas av motorcyklister, men man får bo där även om man har fyra hjul på sin farkost. Priser från 50 euro per natt.
Entreprenörskapet frodas runt banan, och var och varannan familj med en sängplats över i huset hyr ut boende. För att hitta det som passar dig och din plånbok bäst är en sökning på Internet det vi rekommenderar.