Vad var bättre med gamla bilar?

WP_20150725_001 23.22.30

“hej! man påstår ofta att man inte gjorde bilar som man gjorde dom förr i tiden vad avser kvalitet osv men vad var det egentligen som var så mycket bättre förr”

/Jonas

Hej!

Det är ett påstående som man kan tycka delvis stämmer. Dagens bilar är driftsäkrare, det är nog många överens om. De är komfortablare med fjädring- och stolskomfort man bara kunde drömma om på 1960-talet. De är även betydligt mycket säkrare och har effektivare motorer som inte sällan genom överladdning och effektiva automatlådor får mycket kraft men för mindre bensin/dieseldroppar.

Vad var bättre förr? Lack (ej vattenbaserad och tjocka lager och ibland många lager klarlack), plåt (billigt förr, därför tjockt), krom (en dyr legering man inte snålade på förr), trä (i vissa fall bättre kvalité på trädetaljer med tjocka lager klarlack), skinn (i dyra bilar var skinnet av ypperlig kvalité hos Mercedes-Benz, Jaguar, Cadillac m.fl.), vinyl och plast (dyrare typ av plast som innehöll industrimineraler som förstärkning), viss elektronik (dock absolut inte allt men koppar var billigt förr och man snålade inte på det vilket gav god ledningsförmåga), fälgar (samma här, aluminium var billigare och om fälgarna var i plåt var de närmast outslitliga), montering/passform (ofta skruvat för hand till stor del, nya bilar har ofta enklare lösningar som clips). Listan kan göras mycket lång.

Sammantaget det mesta av materialet var bättre förr. Tekniken var det inte. Sedan fanns det en stolthet hos fabrikanter med gott rykte att tillverka de mest skottsäkra konstruktionerna.

Vad var bättre med gamla bilar?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Inga kommentarer än.