Vi åker med Anton Marklund i Volkswagens nya rallycross-Polo

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Erik Wedberg hade härom dagen en av sina bättre arbetsdagar. Han och fotograf Patrik Lindgren var nämligen på Strängnäs Motorstadion där de träffade rallycrossföraren Anton Marklund som förra året tävlade för Mattias Ekströms EKS-team. I år tävlar han i rallycrossvärldsmästerskapet för Volkswagen RX Sweden som är en sammanslagning av Marklund Motorsport och Kristoffersson Motorsport (KMS). Tillsammans bildar de Volkswagen Sveriges officiella VM-stall i rallycross.

Årets bil är nyutvecklad och baserad på Volkswagen Polo, men särskilt stora likheter med standardbilen har den inte, trots utseendet. Den permanenta fyrhjulsdriften handskas med omkring 600 hästkrafter som pumpas ur den två liter stora och överladdade motorn som utvecklats och optimerats av Trollspeed Racing.

Volkswagen Polo rallycross motor

Det är ett monster som är placerad under huven.

Cirka 1,3 ton väger rallycrossbilen in på, så den är ingen flugviktare men ändå ruskigt snabb. 0-100 km/h går på cirka två sekunder, det vill säga halvsekunden snabbare än Bugatti Veyron Super Sport och snabbare än världens accelerationssnabbaste bil som är Ariel Atom V8.

Som vi ser i filmen sitter Erik Wedberg för det mesta tillbakapressad i skalstolen, nästan helt utan möjlighet att vrida på sin lekamen, än mindre röra på lemmarna. Trots skräcken i ögonen är turen det häftigaste som Erik har upplevt, och han rekommenderar alla som får chansen till att åka med i en rallycrossbil att ta den.

Årets rallycross-VM-säsong  går av stapeln med tävling i Montalegre i Portugal helgen den 15-17 april.

Volkswagen Polo rallycross förarmiljö

Anton Marklunds arbetsplats.