Volkswagen-försäljningen sjönk i oktober

Det var den 18 september som Volkswagens fusk med omkring elva miljoner bilar blev officiellt känt. Oktober månad är därmed den första månaden där slutsatser runt en eventuell försäljningspåverkan kan dras. Skandalen med förbruknings- och koldioxidsiffror, som berör omkring 800 000 bilar, är för ung för att ha påverkat försäljningen i synbar utsträckning.

I dag meddelade Volkswagen att oktoberförsäljningen för koncernen backade med 3,5 procent världen över efter att ha sålt 831 000 bilar.
Audi och Porsche ökade sin försäljning med två respektive 18 procent, men det kunde inte motverka koncernens samlade siffra då Volkswagen, Skoda och Seat alla tappade med 5,3, 2,7 samt 3,1 procent.

Volkswagen-gruppen stod för en ökning om 1,5 procent i Europa. Den inhemska marknaden i Tyskland såg ett uppsving medan man i stället tappar i de sydeuropeiska länderna.
På den så viktiga kinesiska marknaden backade man med 1,6 procent. I USA, där Volkswagens fusk först upptäcktes, ökade Volkswagen (inkluderar endast VW, Audi och Porsche då Skoda och Seat inte säljs där) med 5,7 procent.
Backade rejält gjorde man i Ryssland och Brasilien, med 31 respektive 47 procent.

Hittills i år, till och med oktober månad, har Volkswagen sålt 8,26 miljoner bilar världen över. Det är ett tapp om 1,7 procent jämfört med samma period förra året. Volkswagen kommer sannolikt att fortsätta tappa till Toyota under resterande del av året, något som gör att Toyota sannolikt kan titulera sig störst i världen när 2015 övergår i 2016. Volkswagen ledde racet vid senaste halvårsskiftet.

Med ovanstående siffror till hands kan vi slå fast att den stora NOx-skandalen, kallad dieselgate, inte har slagit hårt mot Volkswagens försäljning.

Volkswagen-försäljningen sjönk i oktober

Det var den 18 september som Volkswagens fusk med omkring elva miljoner bilar blev officiellt känt. Oktober månad är därmed den första månaden där slutsatser runt en eventuell försäljningspåverkan kan dras. Skandalen med förbruknings- och koldioxidsiffror, som berör omkring 800 000 bilar, är för ung för att ha påverkat försäljningen i synbar utsträckning.

I dag meddelade Volkswagen att oktoberförsäljningen för koncernen backade med 3,5 procent världen över efter att ha sålt 831 000 bilar.
Audi och Porsche ökade sin försäljning med två respektive 18 procent, men det kunde inte motverka koncernens samlade siffra då Volkswagen, Skoda och Seat alla tappade med 5,3, 2,7 samt 3,1 procent.

Volkswagen-gruppen stod för en ökning om 1,5 procent i Europa. Den inhemska marknaden i Tyskland såg ett uppsving medan man i stället tappar i de sydeuropeiska länderna.
På den så viktiga kinesiska marknaden backade man med 1,6 procent. I USA, där Volkswagens fusk först upptäcktes, ökade Volkswagen (inkluderar endast VW, Audi och Porsche då Skoda och Seat inte säljs där) med 5,7 procent.
Backade rejält gjorde man i Ryssland och Brasilien, med 31 respektive 47 procent.

Hittills i år, till och med oktober månad, har Volkswagen sålt 8,26 miljoner bilar världen över. Det är ett tapp om 1,7 procent jämfört med samma period förra året. Volkswagen kommer sannolikt att fortsätta tappa till Toyota under resterande del av året, något som gör att Toyota sannolikt kan titulera sig störst i världen när 2015 övergår i 2016. Volkswagen ledde racet vid senaste halvårsskiftet.

Med ovanstående siffror till hands kan vi slå fast att den stora NOx-skandalen, kallad dieselgate, inte har slagit hårt mot Volkswagens försäljning.

Volkswagen-försäljningen sjönk i oktober

Det var den 18 september som Volkswagens fusk med omkring elva miljoner bilar blev officiellt känt. Oktober månad är därmed den första månaden där slutsatser runt en eventuell försäljningspåverkan kan dras. Skandalen med förbruknings- och koldioxidsiffror, som berör omkring 800 000 bilar, är för ung för att ha påverkat försäljningen i synbar utsträckning.

I dag meddelade Volkswagen att oktoberförsäljningen för koncernen backade med 3,5 procent världen över efter att ha sålt 831 000 bilar.
Audi och Porsche ökade sin försäljning med två respektive 18 procent, men det kunde inte motverka koncernens samlade siffra då Volkswagen, Skoda och Seat alla tappade med 5,3, 2,7 samt 3,1 procent.

Volkswagen-gruppen stod för en ökning om 1,5 procent i Europa. Den inhemska marknaden i Tyskland såg ett uppsving medan man i stället tappar i de sydeuropeiska länderna.
På den så viktiga kinesiska marknaden backade man med 1,6 procent. I USA, där Volkswagens fusk först upptäcktes, ökade Volkswagen (inkluderar endast VW, Audi och Porsche då Skoda och Seat inte säljs där) med 5,7 procent.
Backade rejält gjorde man i Ryssland och Brasilien, med 31 respektive 47 procent.

Hittills i år, till och med oktober månad, har Volkswagen sålt 8,26 miljoner bilar världen över. Det är ett tapp om 1,7 procent jämfört med samma period förra året. Volkswagen kommer sannolikt att fortsätta tappa till Toyota under resterande del av året, något som gör att Toyota sannolikt kan titulera sig störst i världen när 2015 övergår i 2016. Volkswagen ledde racet vid senaste halvårsskiftet.

Med ovanstående siffror till hands kan vi slå fast att den stora NOx-skandalen, kallad dieselgate, inte har slagit hårt mot Volkswagens försäljning.