Volkswagen Golf facelift 2017 officiell – fakta och bilder

33 miljoner exemplar gör Volkswagen Golf till en av världens mest sålda bilar genom tiderna. I Sverige har modellen också en speciell plats i svenskarnas hjärtan, över 441 000 Golf-bilar har sålts i vårt avlånga land sedan 1974 och just nu är modellen inne i ett ”svenskt stim” då den toppat den svenska nybilsregistreringsstatistiken fyra månader i följd. Det har knappast hänt tidigare under ”modern tid” eftersom Volvo har legat ohotad i topp år efter år.

Nu är det dessutom dags för Volkswagen Golf att genomgå en kraftig uppdatering, ganska mild på utsidan men desto större på insidan, vilket lär kunna locka ännu köpare framöver – både i Sverige och i utlandet. Den uppdatering som Golf nu genomgår gäller samtliga modellversioner, det vill säga inte bara vanliga Golf utan även Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi. e-Golf presenterar Volkswagen inte riktigt än, men alldeles snart visas även den upp med längre räckvidd än i dag, uppemot 30 mils körning per laddning.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Alla modellvarianter uppdateras. Ännu har inte e-Golf presenterats, men det kommer och då får den längre räckvidd än i dag.

Utseendemässigt är det inte fantastiskt mycket att skriva hem om, men förändringar finns där. Strålkastarna är modifierade och huserar numera LED-belysning i stället för xenon, om modellen har den utrustningsnivån eller det tillvalet. Halogen finns som standard till vissa modellversioner. Stötfångaren har fått ny form, likaså den bakre där även bakljusen numera är av full-LED-typ oavsett modellversion. Toppmodellerna Golf R och Golf GTE har dessutom berikats med flytande blinkers à la Audi.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Bakljusen är numera fullproppade med LED-lampor. Integrerade ändrör, blir även en vanlig syn på Sportscombi-varianten.

Interiört är det sig likt då grundformen är densamma som tidigare. Dock har finishen höjts ett snäpp med hjälp av ny paneldekor på bland annat dörrar och instrumentbräda. De två stora nyheterna på insidan är mätarhusets digitala display som vi inom koncernen först såg på Audi TT. Active Info Display kallar Volkswagen tekniken som mäter 12,3 tum på diagonalen och som visar all möjlig information man är van vid från mätarhusets instrumentkluster – plus mycket annat, exempelvis navigationsinformation i antingen 2D eller 3D.
Den andra stora nyheten är flera nyheter i en. Infotainmentsystemen har alla uppgraderats och förfinats med större skärmar, från 6,5 tum, och top-of-the-line är systemet vid namn Discover Pro. Då mäter skärmen hela 9,2 tum och har en upplösning på 155 dpi. Den består av en stor glasyta med beröringsfria knappar för de mest vitala funktionerna. Till skillnad mot föregående generation av Discover Pro kan nu hemskärmen konfigureras efter eget behag.
Geststyrning är något Volkswagen slår ett stort slag för. Det betyder inte att du kan styra bilen med gester, däremot kan du styra infotainmentsystemet på detta vis. Gör en svepande rörelse med handen i luften framför skärmen och du bläddrar bland innehållet på skärmen horisontellt. För att föraren inte ska behöva ta blicken från vägen kan rätt gestikulerande belönas med en ljudsignal.
Nya och förbättrade appar och onlinetjänster är andra nyheter som Golf-spekulanterna lär välkomna med tanke på det digitala samhälle vi lever i.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Mittkonsolen med sin nya infotainmentskärm känns mycket modernare.

Volkswagen Golf ska från och med 2017 även vara en säkrare bil än tidigare tack vare nya (förar)assistanssystem. Med Lane Assist plus ACC (radarsensorn är nu placerad bakom VW-emblemet i grillen i stället för i stötfångaren) samt Traffic Jam Assist kan Golf inte bara hålla sig själv inom filen (så kallad filhållningsfunktion) utan också gasa och bromsa på egen hand, även i kökörningssituationer. Kravet är att föraren har händerna på ratten, redo att ingripa om så skulle behövas.
Emergency Assist-funktionen innehåller en rad sensorer som försöker registrerar förarens medverkan i körningen, och om någon sådan inte noteras efter olika varningar bromsar bilen automatiskt, styr undan för övrigt trafik och sätter på varningsblinkersen. Bra grej om föraren exempelvis somnat bakom ratten.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Bjud in gäster med gester i uppdaterade Golf.

Front Assist och City Emergency Brake kan upptäcka fara för kollision och bromsar bilen automatiskt om så behövs. Nyheten är att systemet också registrerar fotgängare framför bilen. Denna teknik, vars är standard på alla Golf som säljs i Sverige.
Trailer Assist har vi sett på flera andra Volkswagen-modeller, bland annat Passat, och nu är det dags för Golf att få ta del av den. Trailer Assist gör backning med släp lekande lätt.
Park Assist generation tre tar plats i uppdaterade Golf. Precis som tidigare kan den ta sig an i stort sett de flesta parkeringstyper men med den skillnaden att bilen nu kan semiautonomt köra på egen hand framåt in i parkeringsfickan.

Golf av modellår 2017 får se en nya motorer under huven. Den ena heter 1,5 TSI Evo som är en fyrcylindrig bensinmotor med turbo och 150 hästkrafter samt 250 newtonmeter vid 1 500 r/min. Den har cylinderavstängning (kör på två cylindrar vid låg belastning) och är direktinsprutd med common rail-teknik som normalt förknippas med dieselmotorer. Preliminärt uppges förbrukningen till 0,49 liter per mil vilket motsvarar 110 gram per kilometer.
En BlueMotion-variant av 1,5 TSI Evo-motorn är också aktuell. Denna bensinmotor kommer att ha 130 hästkrafter och 200 newtonmeter samt erbjuda en förbrukningssiffra enligt NEDC-körcykeln som ligger på 0,46 liter per mil, det vill säga 104 gram koldioxid per kilometer. Förutom lägre effekt har förbrukningsminskningen åstadkommits med hjälp av en förbättrad frirullningsfunktion.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Xenon-strålkastare tillhör det förgångna hos Golf. Är det inte halogen så är det LED-strålkastare som gäller.

Golf GTI har hittills funnits med två effektuttag – 220 och 230 hästkrafter. I och med uppdateringen är det siffror som förpassas till historien. 230 och 245 hästkrafter är det som gäller. Till Sverige kommer enbart den starkare varianten.

Volkswagen berättar också att de sexväxlade DSG-dubbelkopplingslådorna i Golf är på väg att bytas ut helt mot en nyutvecklad sjuväxlad variant. Växellådsbytet bidrar till bland annat lägre förbrukning och utsläpp.

Uppdaterade Volkswagen Golf har preliminär säljpremiär i Sverige vid månadsskiftet november/december. De första leveranserna är beräknade till mars 2017. Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda men lär finnas tillgängliga om två, tre veckor.

Volkswagen Golf facelift 2017 officiell – fakta och bilder

33 miljoner exemplar gör Volkswagen Golf till en av världens mest sålda bilar genom tiderna. I Sverige har modellen också en speciell plats i svenskarnas hjärtan, över 441 000 Golf-bilar har sålts i vårt avlånga land sedan 1974 och just nu är modellen inne i ett ”svenskt stim” då den toppat den svenska nybilsregistreringsstatistiken fyra månader i följd. Det har knappast hänt tidigare under ”modern tid” eftersom Volvo har legat ohotad i topp år efter år.

Nu är det dessutom dags för Volkswagen Golf att genomgå en kraftig uppdatering, ganska mild på utsidan men desto större på insidan, vilket lär kunna locka ännu köpare framöver – både i Sverige och i utlandet. Den uppdatering som Golf nu genomgår gäller samtliga modellversioner, det vill säga inte bara vanliga Golf utan även Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi. e-Golf presenterar Volkswagen inte riktigt än, men alldeles snart visas även den upp med längre räckvidd än i dag, uppemot 30 mils körning per laddning.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Alla modellvarianter uppdateras. Ännu har inte e-Golf presenterats, men det kommer och då får den längre räckvidd än i dag.

Utseendemässigt är det inte fantastiskt mycket att skriva hem om, men förändringar finns där. Strålkastarna är modifierade och huserar numera LED-belysning i stället för xenon, om modellen har den utrustningsnivån eller det tillvalet. Halogen finns som standard till vissa modellversioner. Stötfångaren har fått ny form, likaså den bakre där även bakljusen numera är av full-LED-typ oavsett modellversion. Toppmodellerna Golf R och Golf GTE har dessutom berikats med flytande blinkers à la Audi.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Bakljusen är numera fullproppade med LED-lampor. Integrerade ändrör, blir även en vanlig syn på Sportscombi-varianten.

Interiört är det sig likt då grundformen är densamma som tidigare. Dock har finishen höjts ett snäpp med hjälp av ny paneldekor på bland annat dörrar och instrumentbräda. De två stora nyheterna på insidan är mätarhusets digitala display som vi inom koncernen först såg på Audi TT. Active Info Display kallar Volkswagen tekniken som mäter 12,3 tum på diagonalen och som visar all möjlig information man är van vid från mätarhusets instrumentkluster – plus mycket annat, exempelvis navigationsinformation i antingen 2D eller 3D.
Den andra stora nyheten är flera nyheter i en. Infotainmentsystemen har alla uppgraderats och förfinats med större skärmar, från 6,5 tum, och top-of-the-line är systemet vid namn Discover Pro. Då mäter skärmen hela 9,2 tum och har en upplösning på 155 dpi. Den består av en stor glasyta med beröringsfria knappar för de mest vitala funktionerna. Till skillnad mot föregående generation av Discover Pro kan nu hemskärmen konfigureras efter eget behag.
Geststyrning är något Volkswagen slår ett stort slag för. Det betyder inte att du kan styra bilen med gester, däremot kan du styra infotainmentsystemet på detta vis. Gör en svepande rörelse med handen i luften framför skärmen och du bläddrar bland innehållet på skärmen horisontellt. För att föraren inte ska behöva ta blicken från vägen kan rätt gestikulerande belönas med en ljudsignal.
Nya och förbättrade appar och onlinetjänster är andra nyheter som Golf-spekulanterna lär välkomna med tanke på det digitala samhälle vi lever i.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Mittkonsolen med sin nya infotainmentskärm känns mycket modernare.

Volkswagen Golf ska från och med 2017 även vara en säkrare bil än tidigare tack vare nya (förar)assistanssystem. Med Lane Assist plus ACC (radarsensorn är nu placerad bakom VW-emblemet i grillen i stället för i stötfångaren) samt Traffic Jam Assist kan Golf inte bara hålla sig själv inom filen (så kallad filhållningsfunktion) utan också gasa och bromsa på egen hand, även i kökörningssituationer. Kravet är att föraren har händerna på ratten, redo att ingripa om så skulle behövas.
Emergency Assist-funktionen innehåller en rad sensorer som försöker registrerar förarens medverkan i körningen, och om någon sådan inte noteras efter olika varningar bromsar bilen automatiskt, styr undan för övrigt trafik och sätter på varningsblinkersen. Bra grej om föraren exempelvis somnat bakom ratten.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Bjud in gäster med gester i uppdaterade Golf.

Front Assist och City Emergency Brake kan upptäcka fara för kollision och bromsar bilen automatiskt om så behövs. Nyheten är att systemet också registrerar fotgängare framför bilen. Denna teknik, vars är standard på alla Golf som säljs i Sverige.
Trailer Assist har vi sett på flera andra Volkswagen-modeller, bland annat Passat, och nu är det dags för Golf att få ta del av den. Trailer Assist gör backning med släp lekande lätt.
Park Assist generation tre tar plats i uppdaterade Golf. Precis som tidigare kan den ta sig an i stort sett de flesta parkeringstyper men med den skillnaden att bilen nu kan semiautonomt köra på egen hand framåt in i parkeringsfickan.

Golf av modellår 2017 får se en nya motorer under huven. Den ena heter 1,5 TSI Evo som är en fyrcylindrig bensinmotor med turbo och 150 hästkrafter samt 250 newtonmeter vid 1 500 r/min. Den har cylinderavstängning (kör på två cylindrar vid låg belastning) och är direktinsprutd med common rail-teknik som normalt förknippas med dieselmotorer. Preliminärt uppges förbrukningen till 0,49 liter per mil vilket motsvarar 110 gram per kilometer.
En BlueMotion-variant av 1,5 TSI Evo-motorn är också aktuell. Denna bensinmotor kommer att ha 130 hästkrafter och 200 newtonmeter samt erbjuda en förbrukningssiffra enligt NEDC-körcykeln som ligger på 0,46 liter per mil, det vill säga 104 gram koldioxid per kilometer. Förutom lägre effekt har förbrukningsminskningen åstadkommits med hjälp av en förbättrad frirullningsfunktion.

Volkswagen Golf 2017 facelift

Xenon-strålkastare tillhör det förgångna hos Golf. Är det inte halogen så är det LED-strålkastare som gäller.

Golf GTI har hittills funnits med två effektuttag – 220 och 230 hästkrafter. I och med uppdateringen är det siffror som förpassas till historien. 230 och 245 hästkrafter är det som gäller. Till Sverige kommer enbart den starkare varianten.

Volkswagen berättar också att de sexväxlade DSG-dubbelkopplingslådorna i Golf är på väg att bytas ut helt mot en nyutvecklad sjuväxlad variant. Växellådsbytet bidrar till bland annat lägre förbrukning och utsläpp.

Uppdaterade Volkswagen Golf har preliminär säljpremiär i Sverige vid månadsskiftet november/december. De första leveranserna är beräknade till mars 2017. Några prisuppgifter är ännu inte offentliggjorda men lär finnas tillgängliga om två, tre veckor.