Volkswagen Golf Sportscombi R – tre snabba från provkörningen

Hej igen PeO. I dag har du fått känna på Golf Sportscombi R. Hur var det?
– Precis likadant som att köra den vanliga Golf R. Kul med andra ord! 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och DSG-låda. Gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Det är två tiondelar långsammare än halvkombin. Toppfarten är på sedvanligt vis strypt till 250 km/h, mer än så behövs ändå inte.

Volkswagen Golf Sportscombi R med PeO Kjellström

PeO Kjellström, nu vid en blå och snabbare Golf-kombi.

– Sedan tidigare vet vi också att fyrhjulsdriftssystemet fungerar på ett imponerande sätt på isbana, som förvisso inte är standardunderlaget för våra läsare, men som ändå säger en hel del.

– En busbil, ja visst, men den kan också agera civiliserat när så behövs.

Kommer kombin att bli en hit?
– Säg så här: det är ju enklare att sälja in en kombi med 300 hästar till familjen än en vanlig Golf med likadan motor. 605 till 1 620 liter bagage kan man argumentera hårt för.

Den lär väl bli dyr? Finns det pris?
– Ja, den är inte gratis direkt. 405 400 kronor i grundutförande och lite till vill du säkert ha. Leverans i maj för köpsugna.

Hela provkörningen av Volkswagen Golf Sportscombi R (som i utlandet heter Golf R Variant och därmed borde heta Golf R Sportscombi i Sverige) läser du i kommande nummer av Teknikens Värld.