Volkswagen har fuskat med ännu fler motorer

Volkswagens utsläppsskandal växer. Förutom de omkring elva miljoner bilar som Volkswagen redan har erkänt innehåller manipulerad mjukvara för att sänka utsläppen när myndigheterna mäter bilarna, samt det fusk med förbruknings- och koldioxidsiffror som drabbat omkring ytterligare 800 000 bilar, har amerikanska miljömyndigheten EPA upptäckt ytterligare ett fusk. Det var den 2 november som EPA meddelade att man funnit motsvarande manipulerad mjukvara även i Volkswagen-koncernens 3,0-litersdieselmotor som sitter i större modeller från Volkswagen, Audi och Porsche.
Då slog Volkswagen ifrån sig och meddelade att något fusk inte förekommer i samband med denna V6-motor, ändå valde Audi och Porsche i USA att införa säljstopp på berörda modeller. Det senaste ska vara att Volkswagen i ett senare skede har medgett att de har installerat ”alternativa avgaskontrollanordningar”. Myndigheterna försöker nu fastställa om anordningarna kan ses som fuskmjukvara eller om det är olagligt på något annat sätt. EPA ser det som att Volkswagen har installerat anordningar för manipulation då de har uppmätt kväveoxidhalter (NOx) som är nio gånger högre än gränsvärdena. De kallar tilltaget för ett brott.

Omkring 10 000 bilar av årsmodell 2014-2016 sades då vara drabbade, men i går träffade EPA representanter för Volkswagen och Audi i USA som berättade att den mjukvara som berörs finns i ytterligare 75 000 bilar, från årsmodell 2009 till och med 2016. Alltså är den totala siffran nu uppe i 85 000 bilar i USA, utöver de 482 000 dieselbilar som först avslöjades (en del av de 11 miljoner bilarna världen över).

Frågan är hur många bilar från Volkswagen, Audi och Porsche som berörs av detta i Europa. Om den mjukvaran, som EPA upptäckt vara olagligt manipulerande, nu anses vara fusk i Europa. Framtiden får utvisa det.

Berörda motor finns i flertalet av Volkswagens, Audis och Porsches större modeller, så som suvar, sedaner och kombibilar.