Volkswagen kompenserar inte europeiska kunder som drabbats av fusket

För ett par veckor sedan blev det känt att Volkswagen kompenserar sina nordamerikanska kunder efter att de har utsatts för ett genomtänkt fusk som får dieselbilarna att släppa ut mer hälsovådliga kväveoxider än vad som står i bilarnas specifikationer och registreringsbevis. Kompensationen består i två belopp insatta på två olika betalkort. Vardera belopp är på knappt 4 500 kronor. Det ena kan kunden spendera var som helst medan det andra måste lösas in hos en Volkswagen-handlare. Dessutom får alla nordamerikanska kunder också tre år vägassistans som gäller dygnet runt.
482 000 bilar i Nordamerika berörs av skandalen.

I Europa berörs cirka 8,5 miljoner dieselbilar och därmed är många fler kunder på vår kontinent dragna vid näsan. Vad får då Volkswagens europeiska kunder i kompensation? Ingenting.
En talesperson för Volkswagen, som branschtidningen Automotive News har varit i kontakt med, berättar att endast amerikaner och kanadensare får ekonomisk kompensation.

MISSA INGET: Allt om VW-skandalen

Volkswagen gör gällande att de nordamerikanska kunderna förtjänar kompensation eftersom de köpte bilar som marknadsförts specifikt som rena dieselbilar (Clean Diesel hette marknadsföringskampanjen, se bilden ovan). Samma hårda marknadsföring har inte funnits i Europa. Dessutom har de nordamerikanska dieselbilsägarna högre ägandekostnader än vad ägare av bensinbilar har. Volkswagen tar fasta på att i Europa har dieselbilar under flera år haft fördelar så som skattelättnader och lägre drivmedelspris.
Vidare anser Volkswagen att europeiska kunder kommer att reagera mindre på skandalen än amerikanska kunder eftersom här i Europa är en åtgärdsplan snart sjösatt och när återkallelserna är över nästa år är det hela ett minne blott. I USA är förhandlingarna mellan Volkswagen och myndigheterna inte lika långt gångna vilket drar ut på processen för de amerikanska kunderna.

LÄS OCKSÅ: Många bensinbilar drabbade

Man kan också se det som att en ekonomisk kompensation likt den i USA skulle vara extremt kostsam för Volkswagen i Europa. Tusen dollar per amerikansk bil betyder en totalkostnad på motsvarande 4,2 miljarder kronor, plus kostnaden för tre års dygnet runt-vägassistans för 482 000 bilar.
I Europa skulle motsvarande belopp landa på drygt 74 miljarder kronor, plus kostnaden för tre års dygnet runt-vägassistans för 8,5 miljoner bilar (av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat).

Mönstret känns igen från tidigare. Volkswagens stora problem med DSG-dubbelkopplingslådan DQ200 (sju växlar och torrlameller) ledde till återkallelser i USA, Kina och Japan samt att USA-kunder fick förlängd garanti (10 år och 16 000 mil), medan europeiska kunder gick lottlösa. Efter många om och men lanserade Volkswagen i Europa en verkstadskampanj som gjorde att europeiska kunder med den drabbade lådan fick ny växellådsolja i samband med nästa servicetillfälle.

Volkswagen kompenserar inte europeiska kunder som drabbats av fusket

För ett par veckor sedan blev det känt att Volkswagen kompenserar sina nordamerikanska kunder efter att de har utsatts för ett genomtänkt fusk som får dieselbilarna att släppa ut mer hälsovådliga kväveoxider än vad som står i bilarnas specifikationer och registreringsbevis. Kompensationen består i två belopp insatta på två olika betalkort. Vardera belopp är på knappt 4 500 kronor. Det ena kan kunden spendera var som helst medan det andra måste lösas in hos en Volkswagen-handlare. Dessutom får alla nordamerikanska kunder också tre år vägassistans som gäller dygnet runt.
482 000 bilar i Nordamerika berörs av skandalen.

I Europa berörs cirka 8,5 miljoner dieselbilar och därmed är många fler kunder på vår kontinent dragna vid näsan. Vad får då Volkswagens europeiska kunder i kompensation? Ingenting.
En talesperson för Volkswagen, som branschtidningen Automotive News har varit i kontakt med, berättar att endast amerikaner och kanadensare får ekonomisk kompensation.

MISSA INGET: Allt om VW-skandalen

Volkswagen gör gällande att de nordamerikanska kunderna förtjänar kompensation eftersom de köpte bilar som marknadsförts specifikt som rena dieselbilar (Clean Diesel hette marknadsföringskampanjen, se bilden ovan). Samma hårda marknadsföring har inte funnits i Europa. Dessutom har de nordamerikanska dieselbilsägarna högre ägandekostnader än vad ägare av bensinbilar har. Volkswagen tar fasta på att i Europa har dieselbilar under flera år haft fördelar så som skattelättnader och lägre drivmedelspris.
Vidare anser Volkswagen att europeiska kunder kommer att reagera mindre på skandalen än amerikanska kunder eftersom här i Europa är en åtgärdsplan snart sjösatt och när återkallelserna är över nästa år är det hela ett minne blott. I USA är förhandlingarna mellan Volkswagen och myndigheterna inte lika långt gångna vilket drar ut på processen för de amerikanska kunderna.

LÄS OCKSÅ: Många bensinbilar drabbade

Man kan också se det som att en ekonomisk kompensation likt den i USA skulle vara extremt kostsam för Volkswagen i Europa. Tusen dollar per amerikansk bil betyder en totalkostnad på motsvarande 4,2 miljarder kronor, plus kostnaden för tre års dygnet runt-vägassistans för 482 000 bilar.
I Europa skulle motsvarande belopp landa på drygt 74 miljarder kronor, plus kostnaden för tre års dygnet runt-vägassistans för 8,5 miljoner bilar (av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat).

Mönstret känns igen från tidigare. Volkswagens stora problem med DSG-dubbelkopplingslådan DQ200 (sju växlar och torrlameller) ledde till återkallelser i USA, Kina och Japan samt att USA-kunder fick förlängd garanti (10 år och 16 000 mil), medan europeiska kunder gick lottlösa. Efter många om och men lanserade Volkswagen i Europa en verkstadskampanj som gjorde att europeiska kunder med den drabbade lådan fick ny växellådsolja i samband med nästa servicetillfälle.