Volkswagen lagbrytare i 20 EU-länder

Det är tyska tidningen Die Welt som med insyn i EU-kommissionen rapporterar att Volkswagens utsläppsfusk med dieselbilar är ett brott mot konsumentlagarna i 20 EU-länder. Det är felaktig information och fakta i exempelvis reklammaterial som har brutit mot konsumentlagarna.

Vera Jourova, EU-kommissionär med ansvar för bland annat konsumentfrågor, anser dessutom att Volkswagens kunder har fått för lite information efter avgasskandalens uppdagande. Hon baserar sitt uttalade på de underrättelser som kommit in från ett stort antal medlemsländers konsumentorganisationer.

– Vi i kommissionen kan inte låtsas som om ingenting har hänt, sa hon i går på en presskonferens i Bryssel.

Därför ska Vera Jourova under torsdagen träffa en stor del av de europeiska konsumentorganisationerna för att diskutera en kollektiv ersättning för konsumenterna. Därefter ska hon även möta Volkswagen som tidigare har nekat europeiska kunder ersättning efter avgasskandalen, samtidigt som de har gått med på stora ersättningsbelopp till amerikanska kunder samt även återköp av bilar.

Vera Jourova säger enligt AFP att några hårda åtgärder mot Volkswagen inte är att vänta, utan att hon hellre ser en rättvis dialog med dem.

Intresseorganisationen för svenska bilägare, Motormännens Riksförbund, är inte nöjda med hur Volkswagen hanterar ärendet i Europa. Motormännens vd, Fredrik Daveby, anser att Volkswagen ska behandla sina kunder lika oavsett var i världen de befinner sig.

– Man ska komma ihåg att det är Volkswagen som har lurat konsumenterna och då måste konsumenterna ersättas, säger han till SVT.

Fredrik Daveby anser också att Volkswagen är för långsamma. 228 000 bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat berörs i Sverige. 70 000 av dessa är godkända för åtgärd, men ändå har bara 14 000 bilar åtgärdats.
Volkswagen Sverige håller inte med om att det går för långsamt utan att komplexiteten i hanteringen och mängden bilar påverkar tidsmässigt.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, säger till SVT att skadeståndsprocesser mot Volkswagen kan bli aktuella om berörda bilar sjunker i värde. Dock ser Volkswagen Sverige ingen risk för det.

– Vi har ställt frågan till oberoende institut som jobbar med just bilvärdering och begagnatförsäljning, och inget av dem kan se någon som helst påverkan på andrahandspriserna på de här bilarna, säger Marcus Thomasfolk till SVT.

Nyligen kom det fram uppgifter om att EU-kommissionen ska ha känt till Volkswagens fusk redan 2010. Därför har en utredning påbörjats som ska försöka ta reda på vem som visst vad och hur mycket de kände till.