Volkswagen lanserar nya lyxbilen Phideon

Det är snart 15 år sedan Volkswagen med Phaeton gav sig in i fajten om lyxbilsköparna, en fajt som redan hade väletablerade bilmodeller som Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ och Mercedes S-klass. Volkswagen lyckades aldrig slå sig in ordentligt i klassen och sålde bara några tusen Phaeton årligen världen över, när modellen var på sin topp. Nu är Phaeton 15 år gammal och trots ett par uppdateringar har den svårt att tävla mot konkurrenterna. I Europa såldes 1 510 Phaeton under förra året, inte ens en tiondel av försäljningssiffran som S-klass mäktade med (S-klass är för övrigt ohotad i toppen, långt före A8 och 7-serie).

Någon ny Phaeton är det ännu inte dags för. Det sägs att andra generationen, som kan bli eldriven, har försenats kraftigt på grund av den stora dieselskandalen förra året. Men Volkswagen satsar ändå på lyx i form av en helt ny modell, nämligen Phideon som endast ska säljas i Kina och då som Phaetons efterträdare.

Phideon visar just nu på bilsalongen i Genève. Det kan tyckas vara ett märkligt val av skådeplats i och med att bilen är ämnad för kineserna. Anledningen till att det blev Genève och inte Shanghai lär vara att Volkswagen kallar Phideons former för en förhandstitt på kommande en lyxsedan från märket. Phaetons riktiga avlösare med andra ord.

Volkswagen Phideon

Volkswagen Phideon är exakt 4,2 centimeter längre än andra generationens Saab 9-5. Japp, du räknade rätt, Phideon är 505 centimeter lång.

Volkswagen Phideon är 505 centimeter lång vilket är fem millimeter kortare än Phaeton med normal hjulbas (finns en förlängd version som mäter 517,5 centimeter). Den är 187 centimeter bred och 148 centimeter hög. Alltså cirka tre centimeter smalare och cirka tre centimeter högre än Phaeton. Axelavståndet är hela tre meter, det vill säga lika mycket som den hjulbasförlängda versionen av Phaeton. Vi kan därmed föreställa oss slösande gott benutrymme i baksätet, trots ”bara” drygt fem meter bil.

Grunden som används till Phideon är Volkswagen-gruppens modulära MLB-plattform (generation två, dvs MLB Evo) och chassitekniskt ska den vara nära besläktad med chassit som finns under Audi A6. Det är för övrigt första gången som en Volkswagen byggs på MLB-plattformen, hittills har det bara varit Audi, Porsche och Bentley (Bentayga) som dragit nytta av den.

Volkswagen Phideon som den visas upp i dag har en 3,0-liters TSI-bensinmotor på 300 hästkrafter och 440 newtonmeter som sätter fart på alla fyra hjulen. Framhjulsdrivna varianter sägs vara på gång, likaså en effektsvagare och snålare 2,0 TSI-motor.
En laddhybrid där bensin och elektricitet kombineras ska också finns med i planerna.

Precis som sig bör i en lyxbil är det elmanövrerade stolar med inbyggd massage- och fläktfunktion och så klart luftfjädring för hög komfortnivå.

Försäljningsstarten i Kina är under tredje kvartalet i år.