Volkswagen måste mekaniskt uppdatera tre miljoner bilar

Den stora Volkswagen-skandalen rullar vidare, bland annat undersöks nyare dieselmotorer efter fusk, och nu nås vi av informationen att det, som många misstänkt en längre tid, inte räcker med att uppdatera mjukvaran i en del av de elva miljoner drabbade bilarna.

Nyhetsbyrån Bloomberg News har fått bekräftat per telefon av en talesperson hos Volkswagen att omkring tre miljoner bilar i Europa (av totalt 8,5 miljoner) måste uppgraderas hårdvarumässigt för att nå ned till godkända kväveoxidsnivåer utan att ta hjälp från fuskprogramvara.

Det är bilmodeller med 1,6-litersvarianten av EA189-motorn som kräver detta större ingrepp. Vad det innebär vet vi inte i dagsläget, men troligtvis handlar det om att komplettera avgasreningen med en selektiv katalytisk reduktion (SCR), det vill säga insprutning av urealösningen AdBlue. Det kräver i så fall eventuella extra tankar (om det inte redan finns monterat) samt ledningar som måste dras nya. Och på bilar som inte redan är förberedda för tekniken måste det ”borras i karossen”. Bredvid tankhålet tillkommer ett extra hål för påfyllning (se bilden ovan).

Övriga bilar, omkring 5,5 miljoner i Europa, klarar sig sannolikt med en uppgradering av enbart mjukvaran. Det innebär att inga mekaniska ingrepp behöver göras i bilarna.

Hur uppgraderingarna kommer att påverka bilarna är fortfarande okänt. Eventuellt kan bilarna efter åtgärd komma att dras med högre förbrukning samt effekt- och prestandaskillnader.

Tillägg: Inga EA288-motorer berörs av fusket
I kväll har Volkswagen gått ut med ett pressmeddelande som säger att inga EA288-motorer har den manipulerade mjukvaran, oavsett om motorn är av Euro 5- eller Euro 6-typ. Nya bilar som säljs med denna motor, antingen som Euro 5 eller Euro 6, bryter inte på något vis mot EU:s lagar om utsläpp. Läs mer om detta här.