Volkswagen på gång med billigare batteriteknik till elbilar och hybrider

Biltillverkarna strävar hela tiden mot att så många modeller som möjligt ska dela på samma teknik. Det leder till smidigare produktion, lägre kostnader och i slutändan förhoppningsvis mindre grad av plånboksurholkning för bilköparna.
I dagsläget fungerar inte den modellgemensamma strategin när det kommer till batterierna i el- och hybridbilar. Exempelvis har Volkswagen-koncerrnen flera olika typer av battericeller beroende på vilken bil de placeras i. De har också olika batterileverantörer, bland annat Panasonic och Samsung.

Att varje modell mer eller mindre har en egen batterilösning är kostsamt, därför satsar Volkswagen på att designa en typ av battericell som monteras i modellspecifika moduler. Man tror därmed att kostnaderna för batterierna i märkets el- och hybridbilar kan sänkas med två tredjedelar (66 procent). Samtidigt blir monteringen vid märkets batterifabrik i Braunschweig effektivare, något som också leder till lägre kostnader.
Även med en typ av cell behöver man inte låsa sig vid en viss leverantör, det står fortfarande Volkswagen fritt att välja vilka som ska stå för tekniken. De kan till och med kombinera teknik från olika leverantörer.

Volkswagen forskar också mycket kring nästa generations litiumjonbatterier som kan ha en energidensitet på upp till fem gånger högre än i dag vilket medför längre räckvidd på bilarna samtidigt som batteripaketen kan göras mindre.

Bilden ovan visar batterisystemet i en Volkswagen e-Golf (provkörning på länken) vars celler kommer från Panasonic.

Läs också: Ny billig batteriteknik ger elbilar dubbelt så lång räckvidd och Överraskande prisfall på batterier för elbilar