Volkswagen på väg mot 60 mils räckvidd i elbilarna

Biltillverkarna satsar stort på elbilen, det märks inte minst av de senaste dagarnas nyheter här på teknikensvarld.se där just elbilarna (och en elbuss med 100 mils räckvidd) har dominerat. En av tillverkarna som vill ge elbilen en ”boost” de närmaste åren är Volkswagen som redan har ett par eldrivna modeller i sin vagnpark. Men med 19 mils räckvidd (e-Golf) är de inte framme vid konsumenternas önskemål (läs; där räckviddsångesten suddas ut). Det kommer dock att bli bättre, till och med markant bättre på den punkten om vi får tro de senaste uppgifterna.

Enligt brittiska Auto Express, som har lyssnat på en Volkswagen-konferens nyligen, ska den tyska giganten i Paris nästa månad visa upp ett elbilskoncept som föregår flertalet eldrivna produktionsbilar de närmaste åren. Enligt tyskarna själva sägs konceptet vara en förhandstitt på en revolutionerande produkt i paritet med ”Bubblan” och ursprungliga Golfen.

Konceptbilen ska vara byggd på koncernens MEB-plattform, det vill säga den elbilsplattform som är tänkt att användas till flertalet av märkets kommande elektriskt drivna fordon. MEB står för övrigt för Modularer Elektrobaukasten.
Bilen i Paris ska enligt Volkswagen-koncernens varumärkeschef Herbert Diess vara nära produktion och i Golf-storlek men med interiöra utrymmen som en Passat. Enligt samme man ska den börja säljas under 2019 och då med uppemot 60 mils räckvidd (enligt den ifrågasatta NEDC-körcykeln). Sträckan kan jämföras med exempelvis Opel Ampera-e som ligger på drygt 40 mil, Tesla Model 3 med omkring 35 mil, BMW i3 med 30 mil och Nissan Leaf med 25 mil. Det ska dock tilläggas att konkurrenternas siffror är aktuella i dag, hur det ser ut 2019 återstår att se.

Fler elbilsmodeller i olika storlekar, bland annat en crossover och en eldriven Phaeton-efterträdare, är att vänta inom de närmaste åren.