Volkswagen riskerar närmare 500 miljarder i böter och skadestånd

Volkswagens fusk med utsläpp i dieselmotorer har skadat företaget, troligtvis för lång tid framöver. En avgörande detalj är människors minnen. Tidigare skandaler har inom bilbranschen ofta glömts bort relativt snabbt, men sällan har världens skådat en skandal som fått så stor uppmärksamhet som den som Volkswagen nu drabbats av. Alla pratar om fusket, vart man än vänder sig.

Enligt olika experter runt om i världen kommer Volkswagen att ta stryk, i värsta fall riktigt ordentligt med stryk som kommer att märkas av framöver i form av nedskärningar och uteblivna satsningar.
Exempelvis Ferdinand Dudenhöffer, professor och chef för forskningen kring bilindustrin vid tyska universitetet i Duisburg-Essen, tror att Volkswagen i ett värsta scenario kan möta böter och stämningar på 50 miljarder dollar, motsvarande 425 miljarder kronor – enbart i USA. Dessutom tror den tyska experten att Volkswagen helt kan glömma att sälja bilar i USA de närmaste fem åren, något som skulle bli ett stort avbräck för biltillverkaren med tanke på hur mycket de har satsat för att få igång framför allt dieselbilsförsäljningen i det bensinälskande landet i väst. Enligt analytiker skulle ett Volkswagen utan USA-marknaden tappa 20 procent av sina intäkter.

LÄS MER: Allt om dieselgate

Volkswagens styrelseledamot Bernd Osterloh har i ett brev till anställda inom företaget aviserat att Volkswagen kan bli tvungna att snabbt pressa fram nedskärningsprogram för att kompensera de miljardtals kronor som företaget sannolikt förlorar på skandalen.
Vissa menar att Volkswagen måste göra sig av med prestigeprojekt så som Bugatti, Ducati och en ny Volkswagen Phaeton för att i stället fokusera på sin kärnverksamhet för att inte tappa allt för mycket. Volkswagen har under de senaste åren haft ett race mot Toyota i absoluta världstoppen. Under första halvåret i år sålde Volkswagen fler bilar än Toyota, men frågan är om den ställningen står sig när 2015 summeras i början av nästa år.

Andra faktorer som kommer att svida hos Volkswagen är eventuell utebliven försäljning i Europa. Schweiz har redan förbjudit försäljning av Volkswagen-, Audi-, Skoda- och Seat-modeller med Euro 5-dieselmotorer och fler länder kan komma att följa Schweiz exempel. Ett sådant scenario, tillsammans med kundernas syn på skandalen, skulle antagligen få styrelserna hos andra biltillverkare att jubla i det tysta.

Kommer Volkswagen att överleva skandalen, vad tror du?

Volkswagen riskerar närmare 500 miljarder i böter och skadestånd

Volkswagens fusk med utsläpp i dieselmotorer har skadat företaget, troligtvis för lång tid framöver. En avgörande detalj är människors minnen. Tidigare skandaler har inom bilbranschen ofta glömts bort relativt snabbt, men sällan har världens skådat en skandal som fått så stor uppmärksamhet som den som Volkswagen nu drabbats av. Alla pratar om fusket, vart man än vänder sig.

Enligt olika experter runt om i världen kommer Volkswagen att ta stryk, i värsta fall riktigt ordentligt med stryk som kommer att märkas av framöver i form av nedskärningar och uteblivna satsningar.
Exempelvis Ferdinand Dudenhöffer, professor och chef för forskningen kring bilindustrin vid tyska universitetet i Duisburg-Essen, tror att Volkswagen i ett värsta scenario kan möta böter och stämningar på 50 miljarder dollar, motsvarande 425 miljarder kronor – enbart i USA. Dessutom tror den tyska experten att Volkswagen helt kan glömma att sälja bilar i USA de närmaste fem åren, något som skulle bli ett stort avbräck för biltillverkaren med tanke på hur mycket de har satsat för att få igång framför allt dieselbilsförsäljningen i det bensinälskande landet i väst. Enligt analytiker skulle ett Volkswagen utan USA-marknaden tappa 20 procent av sina intäkter.

LÄS MER: Allt om dieselgate

Volkswagens styrelseledamot Bernd Osterloh har i ett brev till anställda inom företaget aviserat att Volkswagen kan bli tvungna att snabbt pressa fram nedskärningsprogram för att kompensera de miljardtals kronor som företaget sannolikt förlorar på skandalen.
Vissa menar att Volkswagen måste göra sig av med prestigeprojekt så som Bugatti, Ducati och en ny Volkswagen Phaeton för att i stället fokusera på sin kärnverksamhet för att inte tappa allt för mycket. Volkswagen har under de senaste åren haft ett race mot Toyota i absoluta världstoppen. Under första halvåret i år sålde Volkswagen fler bilar än Toyota, men frågan är om den ställningen står sig när 2015 summeras i början av nästa år.

Andra faktorer som kommer att svida hos Volkswagen är eventuell utebliven försäljning i Europa. Schweiz har redan förbjudit försäljning av Volkswagen-, Audi-, Skoda- och Seat-modeller med Euro 5-dieselmotorer och fler länder kan komma att följa Schweiz exempel. Ett sådant scenario, tillsammans med kundernas syn på skandalen, skulle antagligen få styrelserna hos andra biltillverkare att jubla i det tysta.

Kommer Volkswagen att överleva skandalen, vad tror du?