Volvo 140 fyller 50 år

Bilen skulle presenteras genom att en vägg höjdes upp och så skulle tre förseriebilar stå där bakom. Kvällen innan lyfte man dit bilarna i stora trälådor för att hålla dem dolda. Denna manöver blev svårare än man trott då en stor polisjakt pågick på två polismördare.

Beslutet att skapa modellen togs redan 1960 – 6 år innan lanseringen. Målet var att göra en bil som var större än Amazon men som låg kvar i samma pris- och viktklass.

Det var med 140-serien som Volvo införde sitt nya sätt att benämna modeller. Första siffran stod för modellserien, den andra för antalet cylindrar i motorn, och den tredje för antalet dörrar.

Volvo 142

Volvo 142

Till skillnad från hur man gör nuförtiden var det inte någon lång paus mellan att modellen visades och att den började produceras. Endast två dagar efter att den presenterades började 144 produceras, den 19:e augusti 1966. Året efter kom 142 och året efter det kom kombin 145. 1970 kom ytterligare en karossversion på 140-serien, nämligen 145 Express som hade högre tak än vanligt från b-stolpen och bakåt.

För en bil från 60-talet var säkerheten på 140-serien väldigt avancerad. Karossen hade deformationszoner och säkerhetsbur, och bilen var utrustad med skivbromsar både fram och bak. Dessutom hade bilen reduceringsventiler som var till för att förhindra hjullåsning. Lite senare skulle bilen dessutom få nackskydd, rullbälten och påminnare för säkerhetsbälten som standard.

Volvo 145

Från början hade bilen samma motor som satt i Volvo Amazon – en fyrcylindrig B18-motor på 1,8 liter och med 75 hästkrafter. Från 1969 fick 140-serien en tvåliters B20-motor med 82 hästkrafter, och från och med 1971 motorer med elektroniskt styrd direktinsprutning, vilket gav bilen hela 120 hästkrafter.

Produktionen av 140-serien lades ner år 1974. Då hade drygt 1 250 000 exemplar tillverkats – och den var därmed Volvos första modell att säljas i mer än en miljon exemplar. Grattis på födelsedagen, Volvo 140.