Volvo lanserar bilägande med extra allt

Att köpa och äga en bil håller på att omformas till något helt annat än vad vi är vana vid. Tidigare köpte man en bil, därefter körde och skötte (förhoppningsvis) man den till det var dags att sälja. Det gamla sättet innebär för bilägaren ett stort ansvar, en bil ska nämligen inte bara tvättas utan den ska även servas, det ska köpas och bytas däck, betalas försäkringspremier och skatter samt mycket annat bara för att hålla den rullande.
I dagens uppstressade samhälle finns det allt mindre tid till bilägandet och därför har det lanserats en rad olika tjänster för att förenkla (bil)livet. Nu ger sig även Volvo in på området genom att lansera Care by Volvo.

Den nya fullservicetjänsten innebär att Volvo i princip tar över hela omhändertagandet av bilen.
Köper man sin bil via Care by Volvo ingår, utöver själva bilen, försäkring, service- och reparationsavtal, förlängd garanti, assistans, däck- och däckhotell, in- och utvändig tvätt samt hyrbil vid service, medlemskap i bilpoolsföretaget Sunfleet – Volvo Car Sharing inklusive ett antal fria resor, samt hyresdygn hos biluthyrningsföretaget Hertz.
Det är med andra ord inte mycket man behöver tänka på – det klassiska bilägandets olika beståndsdelar ligger på någon annans bord.

I princip det enda som ägaren själv måste ombesörja är att tanka bilen då och då. Men snart kan även den biten av bilägandet vara ett minne blott eftersom Volvo utvecklar ”självtankande” bilar.

– Med Care by Volvo ger vi våra kunder möjligheten att kunna nyttja andra bilar för tillfällen då det finns behov av en bil till eller en annan bil. Det sker via hyrbil från Hertz och medlemskap i vår bilpool, Sunfleet. Något som är helt nytt och unikt på den svenska marknaden, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.

Att köpa bil enligt Care by Volvo-programmet kommer till en början inte vara möjligt via alla Volvo-handlare som finns runt om i landet. Care by Volvo-bilköp är endast möjligt i Volvo Studio Stockholm vid Kungsträdgården. Premiär för tjänsten är det den 1 november.

– Vi jobbar konsekvent med att stärka våra kunders upplevelse av Volvo som varumärke och att möta kunden där hon eller han vill bli mött, oavsett om det är i en fysisk eller digital miljö. Lanseringen av Care by Volvo är ett första steg mot att våra kunder ska kunna köpa bil online, när vi nu säljer bil i centrala Stockholm tack vare nya digitala lösningar, säger Kristian Elvefors.