Volvo ökar i juli – men inte i Sverige

Jämfört med juli 2015 så har Volvo sålt drygt 11 procent färre bilar i Sverige i juli månad år 2016. Den svenska marknaden är därmed den enda enskilda marknaden där Volvo sålde färre bilar än samma period föregående år.

Mest ökade Volvo i USA, där försäljningen ökade med hela 52,3 procent. Nya Volvo XC90 är troligtvis en stor orsak till detta, då den är en riktig storsäljare på andra sidan Atlanten.

Volvo XC60 är fortsatt Volvos globalt bäst säljande modell, följt av XC90 och V40. Räknar man försäljningssiffrorna över årets första sju månader och jämför dem med samma period under 2015 så har Volvo ökat sin försäljning även på den svenska marknaden med drygt nio procent, vilket motsvarar den näst största ökningen på en enskild marknad. Störst ökning står dock fortfarande den amerikanska marknaden för, med en ökning i försäljning på drygt 29 procent.