Volvo på väg mot rekordår

– Efter årets första nio månader kan jag tryggt konstatera att Volvo Cars är på väg mot ännu ett rekordår eftersom försäljning och rörelsevinst förväntas öka avsevärt, säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Rörelsevinsten för det tredje kvartalet ökade till 2,1 miljarder kronor, från 1,3 miljarder under samma period i fjol. Sammanlagt har Volvo Cars nu, efter nio månader, tjänat mer än de gjorde under hela förra året – rörelsevinsten för de första nio månaderna ligger på 7,7 miljarder kronor, att jämföra med 6,6 miljarder kronor för hela 2015.
Försäljningen under tredje kvartalet ökade samtidigt med 7,8 procent till 122 766 bilar. Bäst går det i USA och Kina, där försäljningen ökat med 29 respektive 24 procent.

I kvartalsrapporten pekar Håkan Samuelsson ut de båda nya samarbetena med Uber och Autoliv, som kretsar kring att tillverka och ta fram självkörande bilar, som viktiga händelser för Volvo Cars under kvartalet.
– Volvo Cars kommer inte längre att vara en ren biltillverkare. För att möta de viktiga tekniska förändringarna som sker i fordonsindustrin, kommer vi istället att gå mot att i högre grad också bli en mjukvaruutvecklare, säger Håkan Samuelsson.

Volvo på väg mot rekordår

– Efter årets första nio månader kan jag tryggt konstatera att Volvo Cars är på väg mot ännu ett rekordår eftersom försäljning och rörelsevinst förväntas öka avsevärt, säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Rörelsevinsten för det tredje kvartalet ökade till 2,1 miljarder kronor, från 1,3 miljarder under samma period i fjol. Sammanlagt har Volvo Cars nu, efter nio månader, tjänat mer än de gjorde under hela förra året – rörelsevinsten för de första nio månaderna ligger på 7,7 miljarder kronor, att jämföra med 6,6 miljarder kronor för hela 2015.
Försäljningen under tredje kvartalet ökade samtidigt med 7,8 procent till 122 766 bilar. Bäst går det i USA och Kina, där försäljningen ökat med 29 respektive 24 procent.

I kvartalsrapporten pekar Håkan Samuelsson ut de båda nya samarbetena med Uber och Autoliv, som kretsar kring att tillverka och ta fram självkörande bilar, som viktiga händelser för Volvo Cars under kvartalet.
– Volvo Cars kommer inte längre att vara en ren biltillverkare. För att möta de viktiga tekniska förändringarna som sker i fordonsindustrin, kommer vi istället att gå mot att i högre grad också bli en mjukvaruutvecklare, säger Håkan Samuelsson.