Volvo S60L T6 Twin Engine – el, bensin och extra utrymme

När man pratar om trollen. I går omnämnde vi laddhybridversionen av Volvos S60 i samband med artikeln ”Volvo tagna på sängen – alla deras modeller blir laddhybrider”. Som ett brev på posten (det uttrycket är knappast lika aktuellt i dag som förr då posten verkligen var punktlig) kom i dag Volvos pressmeddelande om att just den S60-laddhybridversion vi nämnde har premiär i produktionsutförande på bilsalongen i Shanghai nästa vecka.

Det var i Peking förra året som Volvo visade upp S60L PPHEV, då handlade det om en konceptbil. När modellen nu är redo för full serietillverkning i fabriken i Chengdu har den bytt namn och följer Volvos senaste system av beteckningar – S60L T6 Twin Engine.
Precis som på konceptbilen så är det en 2,0 liter stor, fyrcylindrig bensinmotor ur Drive-E-motorfamiljen som utgör huvudsaklig drivkälla. Den allena ger 238 hästkrafter och 350 newtonmeter och sätter fart på framhjulen.
Till bakaxeln hör en elmotor på 68 hästkrafter och 200 newtonmeter. Konfigurationen är densamma som i V60 D5 Twin Engine och V60 D6 Twin Engine men med den skillnaden att dessa båda har dieselmotorer på 163 respektive 220 hästkrafter i kombination med en elmotor på 70 hästkrafter.
Precis som på kombisyskonen har S60L T6 Twin Engine tre körlägen – Pure, Hybrid och Power. I läget Pure körs bilen på enbart elektricitet i största möjliga mån. Upp till 5,3 mil ska vara möjligt utan att någon bensin förbrukas. I läget Hybrid, som är bilens standardläge, arbetar bensinmotorn och elmotor tillsammans på effektivast möjliga sätt med hänsyn till förbrukningen. I läget Power optimeras drivlinan för att kunna leverera maximal effekt. Då är S60L T6 Twin Engine som snabbast från 0 till 100 km/h: 5,6 sekunder, det vill säga halvsekunden snabbare än V60 D6 Twin Engine och 1,3 sekunder snabbare än V60 D5 Twin Engine.
Bilen är dessutom fyrhjulsdriven eftersom de olika motorerna arbetar med var sin hjulaxeln. Fyrhjulsdriften går in per automatik beroende på behov och körsätt, men kan också låsas med hjälp av en knapptryckning på mittkonsolen.

Volvo S60L T6 Twin Engine

Är man mån om sin omgivning längre fram på resan kan man spara energin som finns i batteripaketet (11,2 kWh, samma som i V60-laddhybridversionerna). Om energiinnehållet är för lågt hjälper högspänningsgeneratorn till att ladda batteriet.
Att ladda batterierna via ett vanligt eluttag tar 4,5 timmar när strömstyrkan är 10 ampere. Den tiden kapas med en timme om 16 ampere används. Vid 6 ampere tar det 7,5 timmar.
När bilen laddas via ett eluttag kan kupéutrymmet värmas eller kylas till en behaglig temperaturnivå så att luftkonditioneringssystemet inte behöver konsumera värdefull energi vid körning. Denna så kallade förkonditionering kan också fungera för att kyla ned batterierna vilket förlänger räckvidden vid eldrift.
Bilen har två värmesystem varav vid ren eldrift används det som kallas PTC-luftvärmare där bokstavsförkortningen står för Positive Temperature Coefficient. En bensindriven motor- och kupévärmare finns också.

Volvo uppger preliminära förbruknings- och utsläppssiffror för S60L T6 Twin Engine. 0,21 liter bensin per mil enligt NEDC-körcykeln betyder 49 gram koldioxid per kilometer. I Sverige skulle bilen alltså klassas som supermiljöbil. Men nu ska inte bilen säljas i Sverige utan enbart i Kina där det extra benutrymmet i baksätet (som L:et i beteckningen avslöjar) i kombination med drivlinan gör bilen extra intressant. I Shanghai, där bilen i dagarna har säljpremiär, får nämligen köpare av en S60L T6 Twin Engine omedelbart tillgång till registreringsskyltar och därför genast kan köra med bilen. Anledningen är att Volvos laddhybrid når upp till de aktuella miljökraven som staden ställer. Ägare till bilar som inte gör det får annars vara med vid ett auktionssystem där registreringsskyltar delas ut.

– Det är med stor glädje vi kan tillkännage försäljningsstarten i Kina för helt nya S60L T6 Twin Engine. De kinesiska konsumenterna är redo för en produkt av det här slaget. Vi kan erbjuda såväl kompromisslös prestanda som bränsleeffektivitet i kombination med ett mycket fördelaktigt ägande, vilket ger oss en perfekt positionering på den växande marknaden för laddhybrider, säger Alain Visser, Senior Vice President Global Marketing, Sales and Service på Volvo Car Group.

Volvo har alltså fyra olika laddhybrider i sitt modellprogram. S60L T6 Twin Engine i Kina, XC90 T8 Twin Engine som säljs över hela världen samt V60 D6 Twin Engine och V60 D5 Twin Engine i Europa. Det är inte många biltillverkare som kan matcha den uppställningen – och betydligt fler ser det alltså ut att bli.

Volvo S60L T6 Twin Engine