Volvo S90 Excellence och S90L – lyxversionerna officiella

I dag berättar Volvo att de går hårt ut när det gäller företagets kinesiska satsning. En helt ny strategi har tagit form som bland annat innebär att produktionskapaciteten utökas på Volvo-fabriken i Daqing och att Kina ska bli ett globalt tillverknings- och exportcenter för Volvo. Med andra ord ska flera av märkets modeller tillverkas i det stora landet för att, vid sidan om inhemsk försäljning, gå på export till Europa, USA, Asien och Stillahavsregionen. Redan tidigare har vi skrivit om planerna att tillverka i Kina för att exportera till Europa. Till USA exporteras sedan i fjol  Kina-tillverkade S60 Inscription som är amerikanska namnet på modellen som heter S60L i Kina.

– Kina spelar en allt viktigare roll i våra globala tillverkningsambitioner. Våra fabriker här kommer att leverera förstklassiga produkter för export till hela världen de kommande åren. De kommer att hjälpa oss att nå vårt mål på 800 000 sålda bilar om året till 2020, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group.

Volvo S90 Excellence

I S90 Excellence finns det bara plats för två åkande plus chaufför.

I satsningen ingår två nya modeller av S90 som har premiär i dag, strax innan den officiella avtäckningen på bilsalongen i Guangzhou. Den ena heter S90 Excellence och är lyxversionen av vanliga S90 och den andra benämns S90 China version, det vill säga S90 Kina-version som innebär förlängd hjulbas och därmed också rejäla utrymmen för baksätespassagerarna (S90 Excellence har också förlängd hjulbas). Enligt Volvo ska båda modellversionerna stärka märkets ställning som premiumtillverkare.

Av de båda modellerna är det S90 Excellence, som vi fått smakprov på tidigare, som är den lyxigaste. Den har väldigt annorlunda inredning med plats för endast två passagerare plus förare. Den är alltså tresitsig, precis som McLaren F1.

Volvo S90 China version

S90 Kina-version, eller S90L som den egentligen borde heta, är också lyxigare än en normal S90, men inte i klass med S90 Excellence.

– Det första du lägger märker till i S90 Excellence är att vi har tagit bort det främre passagerarsätet och ersatt det med en så kallad Lounge Console, för kunder med egen chaufför som behöver kunna koppla av eller arbeta under resan. Nästa sak du noterar är den höga materialkvaliteten som ger en mycket genomtänkt och fulländad lyxupplevelse, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design, på Volvo Car Group.

Utöver bortplockat framsäte på passagerarsidan har S90 Excellence en rad andra unika detaljer som ska tilltala kunderna som vill ha det där lilla extra. Exempel på sådana detaljer är fullt panoramaglastak, utfällbara bord inklusive smart förvaring, mugghållare med värme- respektive kylfunktion, justerbart fotstöd och inbyggt underhållningssystem med en stor skärm som kan användas i både arbets- och underhållningssyfte, pekskärmskontroll i baksätet, inbyggd kyl och handgjorda kristallglas från Orrefors.

S90 Kina-version – som kanske borde gå under namnet S90L, men Volvo skriver inte ut den modellbeteckningen någonstans, varken på bilen eller i pressmeddelandena – erbjuds med tre olika motorer. Bensinmotorerna T4 och T5 samt laddhybridvarianten T8 Twin Engine där en T6-bensinmotor samarbetar med en elmotor.
S90 Excellence kommer förstås endast att säljas med T8 Twin Engine-motoralternativet.

S90L, f’låt… S90 Kina-version börjar byggas i november medan S90 Excellence låter vänta på sig till nästa år. Båda modellversionerna kommer att säljas i USA och i Europa – och i Kina förstås.