Volvo: självkörande bilar blir lätt 120 000 kronor dyrare

På sikt är det rimligt att antaga att självkörande bilar kommer att kosta motsvarande vad en en bil utan självkörande teknik gör i dag, för så är det i princip med all ny teknik; i början är det dyrt men när massproduktionen är igång på allvar går priset ner och konsumentprodukterna blir billigare. Men när de självkörande bilarna kommer på hyfsat bred front om några år får vi vara beredda på ett kraftigt prispåslag.

Vid en konferens i London nyligen berättade Volvos teknik- och säkerhetsexpert med autonom teknik som ett av sina ansvarsområden, Erik Coelingh, att de autonoma bilarna blir väldigt avancerade med mycket kraftfulla datorer som handhar information i storleksordningen gigabyte i stället för kilobyte som i dag.

– Priset beror på volymen, men vi talar om dyra komponenter som lätt kan bli 120 000 kronor, sa Erik Coelingh enligt brittiska Autocar.

Volvo ultraljudssensor

Så här ser Volvos ultraljudssensor ut, en av många komponenter som samlar in information från vägen och omgivningen.

Ett stort antal sensorer, kameror och LIDAR-enheter (laserradar) kommer att stå för informationsinsamlingen i de självkörande bilarna, information som sedan skickas till processorer som blixtsnabbt beräknar situationen och därefter ger bilen utförliga instruktioner för lämpliga åtgärder utan fara för förare, passagerare och omgivning. Systemet ska dessutom ha fullständig redundans där allting upprepas för att inget ska fallera om en länk i informationskedjan skulle försvinna.

Hjärtat i Volvos system är hårdvara utvecklad av amerikanska Nvidia, som kanske är mest kända för grafikkort till datorer och spelkonsoler. Nvidia Drive PX-plattformen, som nu är inne på sin andra generation, är utvecklad för att helt och hållet förlita sig på information från bilens sensorer och kameror utan hjälp från externa system i den omgivande miljön.

Volvo varifokal kamera

En annan viktig komponent är den varifokala kameran i vindrutan som med tre olika kameror som läser in information från tre olika avstånd med olika synvinklar. En kamera som läser av miljön närmast bilen ser i 145 graders vy, en som läser av på mellanlångt avstånd i 45 graders vy och en som läser av miljön långt framför bilen i 34 graders vy.