Volvo tappar stort i kvalitetsundersökning

Det är i anrika amerikanska konsumenttidningen Consumer Reports årliga kvalitetsundersökning som Volvo rasar hela sju placeringar sett till bilmärkens pålitlighet och landar därför på plats 19 av totalt 29 bilmärken. Volvos ”pålitlighetskoefficient”, som baseras på fyra modeller, uppgår till 40 poäng på en 100-gradig skala. Raset har medfört att Volvo nu sorteras in i den del av listan som benämns ”mindre pålitliga bilmärken”. Där får Volvo sällskap av flera amerikanska märken men också av Volkswagen som med sina 30 poäng har tappat nio placeringar sedan förra året.

I toppen av listan hittas Lexus och Toyota som sorteras in i kategorin ”mer pålitliga bilmärken” tillsammans med bland annat Audi, Kia, Hyundai och Mazda.
Subaru tillhörde tidigare översta kategorin men har inför årets lista tappat kraftigt och anses nu ”bara” vara pålitlig.

Årets absolut största listklättrare är Nissans premiummärke Infiniti som tagit sig hela 16 placeringar upp till en åttondeplats.

För första gången är även Tesla med i undersökningen (anledningen till ser du i nästa stycke). För Elon Musk och hans anhängare är det knappast någon munter läsning. Plats 25, det vill säga femma från botten, med samma poäng som Dodge på platsen nedanför är ingen bra entré i den här typen av undersökningar. Consumer Reports har tidigare rapporterat Tesla Model S som opålitlig.

Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande.

Det är inte första gången i år som det rapporteras om kvalitetsbrister hos Volvo. Utöver vår några veckor gamla artikel om kvalitetsproblem på nya 90-serien gick det att läsa i amerikanska J.D. Powers årliga kvalitetsundersökning att Volvo hamnade på plats 31 av 33 bilmärken. Endast Smart och Fiat ansågs hålla sämre kvalitet än Volvo.

Consumer Reports pålitlighetsindex 2017