Blogg

Annons

Volvo V70. Snart är sagan slut.

2015-03-25 | Fredrik, bilpriser.se

Ett kärt barn går i graven och ersätts av en ny, svensk “huskombi” vid namn Volvo V90. Volvo V70 har funnits med oss och har tillverkats sedan år 1996 och är en omåttligt populär bil i Sverige vilket diagrammet nedan visar. Till en början var Volvo V70 en vidareutveckling på Volvo 850, redan då fanns ett dieselalternativ i 2,5-litersturbon som på denna tid var föga populär (detta skulle givetvis ändras en bit längre fram) och bensinmotorerna dominerade stort.

När denna modell gick i graven år 2000 dök generation två upp som för många av oss är synonym med den första, “moderna” Volvo-kombin och en förändring på många olika sätt och då inte minst formspråksmässigt. Den nya karossen fick en slipad framtoning framtagen av Peter Horbury, mannen som bland annat ritade första generationens Volvo C70 och blev Autocar:s “Designer of The Year” år 1998. Men andra generationens Volvo V70 blev också större än sin föregångare, märkbara skillnader i köregenskaper med sitt helt nya chassi och hjulupphängning samt distinktare styrning. Det var också nu som Volvo XC70 tog popularitet på riktigt och etabelerade sig som offroadfavoriten i Sverige med första generationens Haldex-fyrhjulsdrift, ett system som anses påltiligt även idag 15 år senare.

Diagram1

Vidare började också dieselmotorerna etablera sig på riktigt i och med den björnstarka D5:an, ofta kopplad till en 5-växlad automatlåda, en 2,4-liters turbodieselmotor med 163 hästar och rejält vridmoment om 340 newtonmeter vid 1700 varv. Detta var fram till år 2005 då den nya D5:an, 185 hästkrafter stark, satte Volvo V70 på kartan som en av de vassare dieselkombiblarna i sin klass. Andra populära alternativ var så klart den ständigt närvarande 2,5-liters bensinturbomotorn på 200 hästkrafter jämnt. En motor känd för låga driftkostnader och få överraskningar. För den som ville vara värst i kvarteret fanns givetvis också Volvo V70 med T5-motorn, en riktigt underhållande och varvvillig maskin på 260 hästkrafter och 0-100 km/h på blott 6 sekunder. Extra rolig var den kopplad till den 5-växlade, manuella lådan med blytung koppling och rejäla slag ..

Diagram2

Den tredje och sista generationen, som presentationsbilden för detta inlägg föreställer, lanserades under stor mediabevakning till årsmodell 2007. Hela bilen var i princip en ny utveckling och till skillnad vad många föreställer sig hade den rentav ännu större och inlastningsvänligt kombiutrymme. Motorerna var i mångt och mycket nya och är till antalet, räknat över alla årsmodeller av tredje generationens Volvo V70, över ett par dussin till antalet och detta är en djungel för köparen. Bland annat hade D5-motorn tre olika effekter beroende på årsmodell och motorn D3 fick 30 hästkrafter mindre i och med 2013 årsmodell och modellnamnet D4 tog D3:ans tidigare plats. Samma banor har även bensinmotorerna vandrat. Förvirrande? Wikipedia har ett bra diagram som i allt väsentligt verkar stämma överens med verkligheten. Men det fascinerande med Volvo V70 i Sverige är att oavsett vilken motortyp (nästan), vilken färg på exteriören, vilket utrustningspaket eller vilken växellåda man än väljer, så håller bilen ett förvånansvärt bra andrahandsvärde. Titta bara på restvärdet och betänk att modellen har åtta år på nacken och snart är i slutet av sin livcykel.

Diagram3

Varför gillar vi Volvo V70 så mycket i Sverige? Spekulera och kommentera gärna!

Relaterade inlägg

Dags att teckna bilförsäkring?

Dags att teckna bilförsäkring?

Mängder av bolag, en uppsjö av erbjudanden och kapitel av finstilt text – att välja rätt bilförsäkring är en utmaning. Uppdelad i etapper blir processen enklare. Här är de frågor du bör ställa dig. Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring? Först måste du helt enkelt avgöra vilken försäkringstyp du behöver. Vilka behov har du och vilken typ […]

2017-08-01
Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

När du är redo att sälja din bil går det att pressa upp priset mer än du kanske tror. Här är tio snabba tips. 1. Bra och betydande bilder En tilltalande bild är din bästa möjlighet att ge ett lockande första intryck. Om du anonserar ut ett fordon av vanlig modell kan det till och med vara […]

2017-07-19
Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ett modeord idag är ”digitalisering”. Något som de flesta branscher och organisationer idag brottas med. I bilbranschen jobbar man även ifrån tillverkarnas sida väldigt hårt med ”elektrifiering” utav bilarna. När det gäller bilar som enkom drivs av el (”elbilar” tex BMW i3 eller Tesla) så går det än så länge i relativt maklig takt och i […]

2017-06-26
Dags att teckna bilförsäkring?

Dags att teckna bilförsäkring?

Mängder av bolag, en uppsjö av erbjudanden och kapitel av finstilt text – att välja rätt bilförsäkring är en utmaning. Uppdelad i etapper blir processen enklare. Här är de frågor du bör ställa dig. Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring? Först måste du helt enkelt avgöra vilken försäkringstyp du behöver. Vilka behov har du och vilken typ […]

2017-08-01
Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

När du är redo att sälja din bil går det att pressa upp priset mer än du kanske tror. Här är tio snabba tips. 1. Bra och betydande bilder En tilltalande bild är din bästa möjlighet att ge ett lockande första intryck. Om du anonserar ut ett fordon av vanlig modell kan det till och med vara […]

2017-07-19
Trenden med små crossovers håller i sig

Trenden med små crossovers håller i sig

Varför behöver en bil se ut som att den går i terräng när sanningen är en bra bit ifrån? Nåväl, andrahandsvärdet verkar de åtminstone hålla.

2017-02-06

Annons

Stäng