Volvo V90 Cross Country på bild för första gången!

Nu när det är fullt fokus på lanseringarna av nya Volvo S90 och Volvo V90 passar Volvo på att rulla ut V90 Cross Country – modellen som inom kort ersätter nedlagda Volvo XC70. Kanske gör de det i hopp om att ingen ska se den. Men inget undgår vår spionfotograf som har lyckats ta de första bilderna på V90 Cross Country när den testas nere i värmen i södra Europa. Att det är just V90 Cross Country vi tittar på här kan vi, trots den hårda maskeringen, slå fast genom att titta på avståndet mellan asfalt och underrede. Det är tydligt att markfrigången är högre än på en vanlig V90, som för övrigt aldrig sågs ute på testrundor i maskerat utförande. Det blir några extra centimeter luft under bilen. På XC70 rörde det sig om 4,4 centimeter mer än på en Volvo V70. Ett annat bevis på att detta är V90 Cross Country och inte en V90 är ytterbackspeglarna. På bilen på bilderna ser vi att dessa är betydligt grövre. Ytterligare en detalj är så pass avvikande att den är avslöjande, nämligen däcken. Profilen på dessa är lite högre än vad man känner igen från V90. Tittar vi i bilregistret (som inte alltid är att lita på) ser vi att Volvos OZZ900 är registrerad med 17-tumshjul skodda med 235/65-däck, en dimension som V90 inte har. V90 har nämligen 225/55-17 som standard. Den andra bilen på bilderna här, den med registreringsnummer SFL390, har enligt bilregistret samma bredd och höjd på däcken (235/65) men monterade på 75-tumshjul. Det stämmer så klart inte, för i så fall hade den haft nio tum större däck än vad en av världens mest kända monstertrucks, Big Foot, har.
Volvo V90 Cross Country 2017/2018

En V90 med högre markfrigång, grövre ytterbackspeglar och högre profil på däcken. Med andra ord en V90 Cross Country.

Vidare ser vi i bilregistret att det under huven sitter en bensinmotor på 187 kilowatt, med andra ord T5-turbomaskinen på 254 hästkrafter. Den är bara en av flera olika motorer som kommer till V90 Cross Country. T6 AWD dyker också upp, så även en rad olika dieselmotorer. Instegsalternativet lär dock inte D3 bli utan här misstänker vi att D4-dieseln utgör kraftkällan i ”minstingen”. Det häftigaste i drivlineväg till V90 Cross Country är T8 Twin Engine, det vill säga laddhybridversionen där en tvåliters turbomaskin agerar i symbios med en elmotor. Hur många andra bilmodeller i klassen kan stoltsera med en laddhybrid? Ingen för tillfället. Fyrhjulsdrift blir ett självklart val för många V90 Cross Country-köpare, men framhjulsdrivna versioner är så klart också aktuella.
Volvo V90 Cross Country 2017/2018

Just denna bil har enligt bilregistret 75-tumshjul. Det ser vi tydligt att så inte är fallet.

Förutom det typiska Cross Country-detaljerna blir V90 Cross Country identisk med V90, på samma sätt som Volvo XC70 var syskonbil med V70. Det innebär hög komfort, bra utrymmen, inte minst i baksätet som är betydligt bättre än i V70/XC70 och ett bagageutrymme som litermässigt är mindre än i XC70. 560 liter med uppfällt baksäte är 15 liter mindre än i XC70 och 1 526 liter med baksätesryggen nedfälld är 74 liter mindre än i föregångaren. Under insynsskyddet får det dock plats precis lika många och stora resväskor som tidigare. Vi får hoppas att Volvo tar förnuftet till fånga när det kommer till fällningen av baksätet. I nya V90 fälls det enligt principen 60/40, detta för att försöka höja baksäteskomforten. I V90 Cross Country hoppas vi på 40/20/40, men tyvärr lär det inte bli så.
Volvo V90 provkörning på film fb

Missa inte att titta på vår provkörning av nya Volvo V90. Tio minuter film full med fakta och upplevelser.

Hur Volvo V90 Cross Country upplevs och är att köra kan du få en uppfattning av om du tittar på vår film från provkörningen av nya Volvo V90. Hans Hedberg är den som guidar dig genom allt som är värt att veta. Han kommer senare även att bjuda på ett fullmatat provkörningsreportage i Teknikens Värld nummer 15/2016. Volvo V90 Cross Country har premiär mot slutet av året, eventuellt i början av nästa år.