Volvo V90 Cross Country Polestar-trimmad

Volvos Polestar-ingenjörer har haft händerna fulla det senaste året i och med de många lanseringarna och nu kan de snart ta julledigt med ro i sinnet eftersom senaste Volvo-modellen även den är modifierad.
Till en början är det V90 Cross Country med motoralternativen D4, D5 och T6 som är aktuella för Polestar-optimeringen. Det är dock inte toppeffekten, även om den förändras, som är den stora grejen med optimeringsprogrammet utan körbarheten i mellanregistret, det område som används mest vid vardagskörning.

I D4:ans mellanregister (1 500-3 000 r/min) har effekten ökat från 163 till 176 hästkrafter medan vridmomentet hoppat upp från 400 till 440 newtonmeter (samma som totala toppvridet). Toppeffekten har gått från 190 till 200 hästkrafter. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder i stället för 8,8 sekunder och bränsleförbrukningen och utsläppen är desamma, det vill säga 0,52 liter per mil och 138 gram koldioxid per kilometer.

D5:an har i mellanregistret (1 500-3 000 r/min) fått förhöjd effekt från 198 till 205 hästkrafter och vridmomentet har gått från 480 till 500 newtonmeter (samma som totala toppvridet).
Toppeffekten ligger på 240 hästkrafter i stället för 235. 0-100 km/h går på 7,1 sekunder i stället för 7,2 sekunder och bränsleförbrukningen och utsläppen är desamma, det vill säga 0,49 liter per mil och 129 gram koldioxid per kilometer.

Volvo V90 Cross Country

I T6:ans mellanregister (1 500-4 000 r/min) har effekten ökat från 228 till 248 hästkrafter medan vridmomentet hoppat upp från 400 till 435 newtonmeter (samma som totala toppvridet). Toppeffekten har gått från 320 till 334 hästkrafter. 0-100 km/h går på 6,2 sekunder i stället för 6,3 sekunder och bränsleförbrukningen och utsläppen är desamma, det vill säga 0,77 liter per mil och 176 gram koldioxid per kilometer.

Det är alltså körbarheten i mellanregistret som är grejen med optimeringen, men även andra parametrar har justerats, exempelvis har växellådorna kalibrerats och optimerats för snabbare växlingar.

– Vår fokus ligger som alltid på att skapa användbar prestanda, precis som när vi utvecklar våra tävlingsbilar för att vinna mästerskap. Detta möjliggörs genom att hantera hela drivlinan med motor, växellåda, gasrespons och mer, som en enhet när vi utvecklar optimeringarna, säger WTCC-föraren Thed Björk som är delaktig i utvecklingsarbetet med Polestars olika optimeringskit.

Utöver V90 Cross Country släpper Volvo fler Polestar-optimeringsprogram för övriga modeller, bland annat XC90 D4. Alla ”trimkit” finner du på Polestars hemsida.

9 200 kronor kostar det att Polestar-optimera en Volvo.