Blogg

Annons

Volvo XC90 är vinnaren av Teknikens Världs Stora Bilpris 2016

2015-12-18 | Linus Pröjtz

Motoråret 2015 kommer att gå till historien på många sätt, inte minst genom Volkswagens dieselgate. Vilket är ytterst tråkigt och det känns som att Volkswagen, genom sitt upprepade fuskande, kidnappade ett motorår som faktiskt var fullt av trevliga, inspirerande och imponerande nyheter. Volvo XC90 var en sådan, en modell som rönt stor framgång världen över och som skjutit över försäljningsmålet med nästan 100 procent. Dessutom har den övertygat i våra tester och var därför självskriven när årets tio bästa bilar skulle sorteras ut. Men den får stenhårt motstånd, från såväl Asien som Europa. Bilar som Hyundai Tucson, Mazda MX-5 och pinfärska Jaguar XE liksom Subaru Outback, nya Opel Astra och förra årets vinnare Volkswagen Passat i laddhybridutförande förtjänar alla en plats i gänget. Nya Audi A4, Skoda Superb Combi och rivjärnet Porsche 911 GT3 RS likaså. Bakom urvalet står Teknikens Världs redaktion och testlag, vars samlade erfarenhet från året som gått spänner över alla bilmodeller och de flesta motoralternativ som erbjuds på den svenska marknaden. Vi kör helt enkelt mer bil än de flesta. Kriterierna för att ta hem Teknikens Världs Stora Bilpris är att antingen vara säreget duktig inom sitt område eller vara typiskt allround och mångsidig. Hög lägstanivå är därmed en självklarhet. Men glöm inte att det är en seger i sig att bara ta sig in på den här listan.  

10. Opel Astra

Opel Astra 2016 Nya Opel Astra är ett välkommet inslag i den tyska tillverkarens produktpalett. Opel har inte rosats i våra tester under de senaste åren, men med nya Astra etablerar man sig på en hög nivå i hårda golfklassen. Bakom ratten märks tydliga nyheter, interiören har städats upp och känns modern. Och trots att nya generationen blivit mindre än föregångaren så känns den större. Ett konststycke i sig. Opel gjorde vid introduktionen en stor sak av uppkopplingsmöjligheterna i nya Astra och det är riktigt bra. Men ännu bättre är att Astra nu känns som en riktigt trevlig bil att köra. Nu är man ikapp konkurrenterna. Motivering Nya Opel Astra är en liten positiv revolution för det tyska märket som förhoppningsvis smittar av sig på övriga Opel-modeller.  

9. Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi 2016 Skoda Superb Combi är familjebilen där allt och alla får plats. Med utrymmen som få andra bilar, oavsett klasstillhörighet, kommer i närheten av. I övrigt är den, kort och gott, riktigt bra. Fortfarande finns det negativa känslor kring varumärket bland konsumenterna, känslor som borde spolats bort för länge sedan. Med den senaste generationen Superb så har Skoda lyft sig ytterligare och steget mellan den tjeckiska lillebrodern och storebror Volkswagen Passat är inte stort – på något sätt. Om man vänder på steken så kan man tycka att samma byggstenar ska ge samma resultat, men så är icke fallet. Och tur är väl det, för då hade ju den interna striden varit över för länge sedan. Kannibalism som gynnar kunderna? Motivering Montera två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet på Skoda Superb så förstår du storheten i den tjeckiska tolkningen av begreppet familjetransportör.  

8. Subaru Outback

Subaru Outback 2016 Subaru Outback har tagit klivet från att ha varit en relativt bra bil till att bli något av en måttstock för klassen. Den är trevlig att köra, den är smidig trots sin storlek och den har ett praktiskt sinnelag vilket gör den alldeles perfekt som transportör i vardagslivet. Det är tyst och komfortabelt, enda klagomålet rör vindbruset som genereras av de rejäla backspeglarna. I övrigt känns Outback som en genomarbetad produkt med hög lägstanivå. Fast det blir ju så när man vänder sig till Teknikens Värld redan under utvecklingsstadiet! Motivering Subaru Outback rör sig i ett synnerligen populärt segment där flera av konkurrenterna ser ut som att de klarar av mer än vad de faktiskt gör. Där sticker Outback ut åt andra hållet och levererar alla prestanda som man kan förvänta sig. En testvinnare.  

7. Hyundai Tucson

Hyundai Tucson 2016 Med nya Hyundai Tucson tar det koreanska märket ett rejält kliv framåt både med sin mellanstora suv och som märke betraktat. Från att ha varit ett prisvärt alternativ utan den där jämnhöga kvalitetsnivån till att bli en bra bil – steget är riktigt långt. Men det slutar inte där. Vid höstens stora suvtest visade sig Tucson vara en av klassens starkast presterande i älgtestet. Med ett mycket bra fungerande antisladdsystem. Ni som läser Teknikens Värld frekvent vet att det är första gången i modern tid som det koreanska märket lyckas prestera i den här grenen – vilket ger en förhoppning om att man säkerhetsmässigt lämnat de mörka åren bakom sig. På svenska vägar övertygar Hyundai Tucson med ett trevligt väguppträdande och pigga köregenskaper, bra komfort och den hittills bästa styrningen i en Hyundai. Alla dessa komponenter tillsammans höjer lägstanivån till en nivå som ingen annan Hyundai kommer i närheten av. Är detta bilen som grundar för systemskiftet inom märket? Motivering Tucson hade kunnat vara medioker med slapp styrning och uselt antisladdsystem som de flesta andra Hyundai – fast den är raka motsatsen.  

6. Volkswagen Passat GTE Sportscombi

Volkswagen Passat GTE Sportscombi 2016 Förra årets vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris har nu kommit i laddhybridutförande, under namnet Passat GTE. Om vi för ett ögonblick tänker bort hela Volkswagen-skandalen och fokuserar på bilen så är den ett riktigt starkt utgångsmaterial. Ett bra hopkok som inte på något sätt överraskade världen när den lanserades. En försiktig omstöpning av ett redan fungerande koncept räckte för att flytta lägstanivån ännu högre. Vilket gör bilen självskriven på tio i topp inför Teknikens Världs Stora Bilpris – skandal eller inte. I laddhybridutförande fortsätter bilen nämligen att leverera. För det är precis så som Jonas Borglund skrev i sin första provkörning. ”Volkswagen var inte först på plan men när de väl är där så kommer ingen halvdan produkt”. En sanning som vi kan skriva under på. Dyr i inköp, men kommer bli en våt dröm för tjänstebilsåkarna. Motivering En av Sveriges populäraste bilar kommer som laddhybrid och det är bara att inse att tyskarna har lyckats mycket bra med sin anrättning.  

5. Jaguar XE

Jaguar XE 2016 Det krävs ingen erfarenhet som testförare för att inse att Jaguar har gjort något rätt när de skruvade ihop nya XE-modellen. Faktum är att de har gjort det mesta rätt, för den nya mellanklassbilen är inte bara trevlig att köra. Den är fin att åka i, den är smart utförd och den hör till klassens rymligare. Den är användarvänlig och Jaguar har dessutom lyckats med konststycket att bygga en bil med ett fast satt chassi utan att det blir för hårt. Blandningen mellan sport och komfort är ytterst trevlig och kombinationen med märkets nya dieselmotorer blir mycket bra – vilket är det sammanfattande ordet för Jaguar XE. Den slår sig kort och gott in som ett bra alternativ i den kanske hårdaste fordonsklassen på marknaden. Motivering Jaguars första testvinnare någonsin bjuder på uppskattad funktion bakom den trevliga formen. Räkna med att nya XE kommer att öka Jaguars försäljning i Sverige. Rejält.  

4. Mazda MX-5

Mazda MX-5 2016 det fanns faktiskt en tid innan Mazda MX-5, innan Miatan. Det är lite svårt att förstå, men så är faktiskt fallet. Och frågan är varför ingen annan kom på en lika bra idé som Mazda, fast lite tidigare. Lotus hade ju byggt inspirationskällan på 1960-talet, Elan-modellen – de borde hängt på tåget. När första MX-5 lanserades 1989 öppnade den en marknad som hade slumrat under en lång tid och succén var omedelbar. Nu, när den fjärde generationen är här på plats i Sverige så är det tillbaka till ruta ett som gäller – på ett positivt sätt. Bilen är riktigt lätt, liten och ett under av klassisk hanterbarhet genom ett härligt arbetande chassi. Vi kör bilen med 1,5-litersmotorn och det räcker till. Faktiskt så bra att det blir roligt att bara flytta bilen. Eller åka till Ica. Eller runt racerbanan. Välj själv – du vinner oavsett. Motivering Med fjärde generationen går Mazda tillbaka till ursprunget, vilket bara är positivt. Stark vill-ha-faktor i ett logiskt utförande.  

3. Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS 2016 I sitt rätta element är Porsche 911 GT3 RS snuskigt snabb. På alla sätt och vis, för det handlar inte bara om att köra fort rakt fram. Och det är där som Porsche har lyckats med det märkliga. För ibland förstår man inte riktigt och vill egentligen börja prata med bilen. ”Du ska ju inte kunna det här!”. Med så mycket vikt bak och hela motorn bakom bakaxeln, hur kommer det sig då att framvagnen reagerar så otroligt fint som den gör? Viktfördelningen är 60 procent bak och 40 fram, men trots det är tyngden, skärpan och totala upplevelsen från framvagnen klockren. Hur gör de där nere i Zuffenhausen? Givetvis är inte detta hela sanningen. Porsche 911 GT3 RS är ingen njutning på allmän väg längre. Den är på gränsen till för extrem, men jag säger så här. På ett fuktigt Björkvik, med full gas mot soluppgången. Varva bortom 8 500 r/min innan växling och upprepa. Igen och igen. Om du inte är motorentusiast innan så blir du det nu. Motivering Hårdare än hård och snabbare än snabb. Ingen annan bil känns lika logisk att köra vrålsnabbt med än just Porsches GT3-bilar – RS allra mest. Marcus Engström om Porsche 911 GT3 RS De flesta premiumtillverkare har minst en supersportbil i sitt modellprogram. Porsche har flera, men ingen annan är en så total upplevelse som GT3 RS. Det är i stort sett bara några kilo ljudisolering och mönstret på däcken som skiljer den från tävlingsversionen av samma bil. Jultomten, du vet var jag bor. Jag behöver verkligen en sån här bil.  

2. Audi A4

Audi A4 2016 Tänk er den där fina balansgången som är så svår att lyckas med vid utveckling av en ny bilmodell. Ja, alltså, vid utveckling av en framgångsrik bilmodell. Att lyckas göra mycket nytt för att attrahera nya köpare, men inte för mycket nytt – för då känner inte de gamla köparna igen sig. Det framgår tämligen omgående att Audi har lyckats med den här balansgången, kanske bättre än någonsin tidigare. Nya A4 känns bekant, men samtidigt så mycket mer. Tyngre i känslan, men lättare på vågen. Stadigare på vägen, men ändå roligare att köra. Den ser ut som en A4, fast ändå inte som vi känner den sedan tidigare. Bakom ratten är det mesta helt nytt och känslan andas mer A8 än A4. Lyxigt, smart och strukturerat. Och framför allt, det känns marknadsledande. På fler punkter än bara inredningen. Faktiskt på de flesta punkter som vi kan tänka oss. Motivering Audi A4 levererar på varje punkt. Den har bevarat styrkorna från förr i kombination med nya färska positiva egenskaper. En given klassvinnare? Ruben Börjesson om Audi A4 En ny Audi A4? Utifrån måste man verkligen kunna Audi-modellerna för att se skillnaden. Det kan jag förstå. Varför ändra på ett vinnande koncept? Men på plats bakom ratten, där är det skillnad. Styrningen och vägkänslan är mer än ett strå vassare. Och den gamla är ju inte dålig. Stadig på vägen utan att vara stötig och 190-hästarsdieseln som jag körde, kändes starkare än 190 hästar. Stolar, instrumentering, allt är ett snäpp bättre. Utan tvekan i topp i premiumskiktet. Tips Sveriges första test av nya Audi A4 Avant läser du i nya numret av Teknikens Värld (nr 1/2016) som finns i butik. Ditt exemplar kan du även beställa här.  

1. Volvo XC90

Volvo XC90 2016 Det räcker egentligen att läsa raderna i första intrycket från första provkörningen av XC90, publicerat i Teknikens Värld nummer 6/2015 för att förstå att Volvo har varit något stort på spåren. ”XC90 som produkt smäller konkurrenterna rejält på fingrarna när det kommer till funktionalitet, komfort, effektivitet och nytänkande”. Detta följdes upp med testseger i Teknikens Värld för XC90 D5 AWD mot BMW X5 och Volkswagen Touareg i nummer 11/2015 och ytterligare en testseger i nummer 14/2015 mot nya Audi Q7 och Range Rover Sport. Vilket bara understryker intrycket från första provkörningen. För nya Volvo XC90 är inte bara en testvinnare och en riktigt bra bil. Den kan mycket väl motsvara ett av de största kliven framåt för det svensk-kinesiska bilmärket på mycket länge. Försäljningsframgången som följt efter lanseringen visar att marknaden har tagit bilen till sig, inte minst på den viktiga USA-marknaden där Volvo tappat stora andelar. Men nu verkar det vända och den stora anledningen till att vi utsett bilen till flerfaldig testsegrare under sitt första levnadsår beror helt och hållet på att nya XC90 har en riktigt hög lägstanivå. Svackorna i prestationskurvan är utraderade, men höjderna finns kvar. Den är trevlig och inspirerande att köra trots storleken, den är smart och snygg och den skickar tydliga signaler om vart Volvo är på väg. Och vi kan bara konstatera att de är på väg åt helt rätt håll, i alla fall så länge de har XC90 som själslig måttstock för hur bilarna ska vara byggda. Då kan Volvo vara något stort på spåren. XC90 är en synnerligen värdig vinnare av Stora Bilpriset 2016. Motivering En ny svensk bil som konkurrerar i den absoluta toppen av sitt segment, inom en stenhård premiumklass. Framtiden ser ljus ut för Volvo. Daniel Frodin om Volvo XC90 Med nya XC90 har Volvo äntligen infriat sina tidigare ihåliga löften, nämligen att bli en premiumtillverkare. XC90 slår konkurrenterna från Tyskland i direkt jämförande test vad gäller egenskaper och mätbara data. Än viktigare för framgångarna är att Volvo lyckats skapa en egen profil och image. Det ska bli spännande att se hur S90 och kommande V90 levererar.

Relaterade inlägg

Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

Dags att sälja din bil? 9 enkla tips för att få högsta möjliga pris!

När du är redo att sälja din bil går det att pressa upp priset mer än du kanske tror. Här är tio snabba tips. 1. Bra och betydande bilder En tilltalande bild är din bästa möjlighet att ge ett lockande första intryck. Om du anonserar ut ett fordon av vanlig modell kan det till och med vara […]

2017-07-19
Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ökar nybilsregistrerade elbilar mer än hybrider de kommande åren?

Ett modeord idag är ”digitalisering”. Något som de flesta branscher och organisationer idag brottas med. I bilbranschen jobbar man även ifrån tillverkarnas sida väldigt hårt med ”elektrifiering” utav bilarna. När det gäller bilar som enkom drivs av el (”elbilar” tex BMW i3 eller Tesla) så går det än så länge i relativt maklig takt och i […]

2017-06-26
Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Försäljningen av begagnade bilar ökade med 1,9 procent första kvartalet 2017 jämfört med samma period året innan, vilket innebär 4594 fler sålda bilar. Bilhandeln stod för hela ökningen med 6 094 fler sålda bilar samtidigt som den privata bilförsäljningen minskade med 417 bilar. Totalt såldes 269 053 begagnade bilar under kvartalet, den högsta siffran någonsin […]

2017-05-10
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng