Volvo XC90 trimmad av tyskarna

Det är tyska Volvo-specialisterna Heico Sportiv som har satt klorna i nya XC90. På bilsalongen i Essen vid månadsskiftet november/december ska de ställa ut två XC90, en svart och en vit, eller en D5 AWD och en T6 AWD om man hellre vill särskilja dem maskinellt.

Heico Sportivs XC90-varianter kan ses som ett alternativ till Volvos eget Polestar-trim som även innehåller en del olika utseendejusterande attiraljer. Tyskarna har utöver ett icke-vulgärt bodykit (annars ganska vanligt från tyska stylingfirmor), med tillhörande 22-tumsfälgar i 5-ekerutförande och fyra ändpipor, sett till att XC90 får lite mer kusar under huven.

Volvo XC90 D5 T6 2016 Heico Sportiv

D5-maskinen, som presenterades av Heico Sportiv redan i somras, har de fått upp från 225 hästkrafter och 470 newtonmeter till 250 hästkrafter och 540 newtonmeter. XC90 D5 med Volvos egen Polestar-effektoptimering når inte upp till tyskarnas siffror. 233 hästkrafter och 500 newtonmeter bjuder det svenska trimpaketet på.

T6-maskinen, som i originalutförande levererar 320 hästkrafter och 400 newtonmeter, har pumpats upp till 340 hästkrafter och 470 newtonmeter. Det kapar 0-100-tiden med en tiondels sekund, från 6,9 till 6,8 sekunder. Toppfarten på 230 km/h ligger kvar.
Volvos motsvarande Polestar-trim ger T6-maskinen 334 hästkrafter och 440 newtonmeter. Alltså lägre siffror än tyskarnas, dock så är accelerationsförbättringen densamma, det vill säga kapad med en tiondels sekund.

Volvo XC90 2016 Heico Sportiv front

Heico Sportiv har dessutom något som heter Selected Sound som påverkar motorljudet och som sägs vara en hyllning till gamla XC90 V8. Via Volvos Drive Mode-knapp på mittkonsolen kan Selected Sound ställa om originalavgasljudet till att låta som om XC90 har en V8 under huven. Hur det låter hör du exempel på i filmen nedan.