VW-chef kallar suvar för dinosaurier

Antalet suvar på vägarna bara ökar och ökar. Och i bilhallarna blir de bara fler. Det är inte ovanligt att biltillverkarna lägger ner en konventionell bilmodell till förmån för en suv (eller crossover som de ofta kallar bilarna för att ordet suv har en aning negativ klang). Vem hade för några år sedan trott att Bentley, Maserati, Jaguar och snart även Lamborghini skulle vara suvbyggare i dag? Marknaden vill helt klart ha högbyggen.

Men Volkswagens designchef Klaus Bischoff är tydligen inte så förtjust i suvarna. Han kallar dem för dinosaurier och han hoppas att rådande trend dör ut i samband med att de självkörande bilarna tar över mer och mer.

LÄS OCKSÅ: Nu är det suven som säljer bäst i Europa – inte småbilen

– Just nu ser vi att suvarna reser sig, och sedaner och MPV:er får huka på sig. Vi har hittat något (suvarna, reds anm) som lockar människor, något som är svaret på en fråga som kunderna kanske inte ens visste att de bar på. Kanske suvarna någon gång kommer att se gamla ut och människor kommer att peka på dem och säga; ”han kör en dinosaurie”. Vi är inte där nu, men jag är övertygad om att vi kommer att få se många olika fordon när vi kommer till Level 5-autonoma bilar (helt självkörande bilar, reds anm), då blir det mycket mer öppet, säger Klaus Bischoff till Auto Express.

Volkswagen – som har massor av suvar i koncernen, inte minst sedan Bentley, Skoda och Seat nyligen lanserat deras första modeller inom biltypen – visade på Parissalongen tidigare i oktober upp en helt autonom konceptbil. Den var inte utformad som en suv utan mer som en vanlig Golf men i modernare snitt.

VW-chef kallar suvar för dinosaurier

Antalet suvar på vägarna bara ökar och ökar. Och i bilhallarna blir de bara fler. Det är inte ovanligt att biltillverkarna lägger ner en konventionell bilmodell till förmån för en suv (eller crossover som de ofta kallar bilarna för att ordet suv har en aning negativ klang). Vem hade för några år sedan trott att Bentley, Maserati, Jaguar och snart även Lamborghini skulle vara suvbyggare i dag? Marknaden vill helt klart ha högbyggen.

Men Volkswagens designchef Klaus Bischoff är tydligen inte så förtjust i suvarna. Han kallar dem för dinosaurier och han hoppas att rådande trend dör ut i samband med att de självkörande bilarna tar över mer och mer.

LÄS OCKSÅ: Nu är det suven som säljer bäst i Europa – inte småbilen

– Just nu ser vi att suvarna reser sig, och sedaner och MPV:er får huka på sig. Vi har hittat något (suvarna, reds anm) som lockar människor, något som är svaret på en fråga som kunderna kanske inte ens visste att de bar på. Kanske suvarna någon gång kommer att se gamla ut och människor kommer att peka på dem och säga; ”han kör en dinosaurie”. Vi är inte där nu, men jag är övertygad om att vi kommer att få se många olika fordon när vi kommer till Level 5-autonoma bilar (helt självkörande bilar, reds anm), då blir det mycket mer öppet, säger Klaus Bischoff till Auto Express.

Volkswagen – som har massor av suvar i koncernen, inte minst sedan Bentley, Skoda och Seat nyligen lanserat deras första modeller inom biltypen – visade på Parissalongen tidigare i oktober upp en helt autonom konceptbil. Den var inte utformad som en suv utan mer som en vanlig Golf men i modernare snitt.

VW-chef kallar suvar för dinosaurier

Antalet suvar på vägarna bara ökar och ökar. Och i bilhallarna blir de bara fler. Det är inte ovanligt att biltillverkarna lägger ner en konventionell bilmodell till förmån för en suv (eller crossover som de ofta kallar bilarna för att ordet suv har en aning negativ klang). Vem hade för några år sedan trott att Bentley, Maserati, Jaguar och snart även Lamborghini skulle vara suvbyggare i dag? Marknaden vill helt klart ha högbyggen.

Men Volkswagens designchef Klaus Bischoff är tydligen inte så förtjust i suvarna. Han kallar dem för dinosaurier och han hoppas att rådande trend dör ut i samband med att de självkörande bilarna tar över mer och mer.

LÄS OCKSÅ: Nu är det suven som säljer bäst i Europa – inte småbilen

– Just nu ser vi att suvarna reser sig, och sedaner och MPV:er får huka på sig. Vi har hittat något (suvarna, reds anm) som lockar människor, något som är svaret på en fråga som kunderna kanske inte ens visste att de bar på. Kanske suvarna någon gång kommer att se gamla ut och människor kommer att peka på dem och säga; ”han kör en dinosaurie”. Vi är inte där nu, men jag är övertygad om att vi kommer att få se många olika fordon när vi kommer till Level 5-autonoma bilar (helt självkörande bilar, reds anm), då blir det mycket mer öppet, säger Klaus Bischoff till Auto Express.

Volkswagen – som har massor av suvar i koncernen, inte minst sedan Bentley, Skoda och Seat nyligen lanserat deras första modeller inom biltypen – visade på Parissalongen tidigare i oktober upp en helt autonom konceptbil. Den var inte utformad som en suv utan mer som en vanlig Golf men i modernare snitt.