WTCC kan byta till DTM-reglementet

FIA och mästerskapsarrangören Eurosport Events ska enligt information till TouringCarTimes arbeta på att ersätta nuvarande TC1-reglementet om två säsonger, dock kan det bli redan till 2018 enligt vissa rapporter.

TC1-reglementet introducerades 2014 och är inne på tredje året. Class One är baserat på nuvarande DTM och japanska Super GT-reglementena, men har ännu ej introducerats i de två mästerskapen på grund av förseningar.

WTCC-organisationen ska ha presenterat ett förslag för team och biltillverkare i samband med föregående tävling i Shanghai, de vill dock ej kommentera läget på förhandlingarna.

– Som organisatör av WTCC arbetar Eurosport Events nära med FIA och vi är i kontakt med ett antal tillverkare. Framtiden för standardvagnsracing är viktig för vår grupp men vi kan inte säga något mer just nu, säger Francois Ribeiro, chef för WTCC, till TouringCarTimes.com.

Huvudskillnaden mellan nuvarande DTM-reglerna och Class One inkluderar introduktionen av en fyrcylindrig turbomotor (som WTCC redan har) samt reducerade kostnader och ett minskat aerodynamiskt paket.

En eventuell introduktion av Class One i WTCC skulle innebära att nuvarande tillverkarna Citroën (som dock lämnar efter 2016), Lada, Honda och Volvo skulle stå med TC1-bilar som ej går att tävla med i mästerskapet.

Tillverkare som tävlar i DTM och japanska Super GT inkluderar Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Honda och Nissan.